Marciano Gómez nega cap saturació en les UCI a pesar de la triple epidèmia vírica de l'hivern
El conseller de Sanitat defensa la gestió valenciana en l'onada de contagis per grip, covid i VRS davant la inacció del govern espanyol, mentre que l'oposició l'acusa de provocar un col·lapse sanitari
El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha reivindicat en les Corts la resposta valenciana a la triple epidèmia de virus respiratori sincicial (VRS), covid i grip de l'hivern, entre finals de 2023 i principis de 2024. Segons ha defensat, ha sigut un model a seguir per a la resta de comunitats autònomes en un context d'augment "exponencial" de contagis, davant la inacció del govern central, i ha considerat complit el principal objectiu: "No tensionar" les unitats de cures intensives (UCI). Un relat que se situa en els antípodes del de l'oposició, exercida en el parlament autonòmic per PSPV i Compromís, que acusen el responsable de la sanitat valenciana d'haver provocat un col·lapse en el sistema.
Gómez estava cridat a comparéixer aquest dimecres en la comissió de Sanitat de les Corts per a informar sobre l'evolució de les infeccions respiratòries i la gestió realitzada durant el pic de l'epidèmia. Mentre ell treia pit per la "diligència" de la Conselleria que lidera, l'oposició li ha retret per actuar "tard" i quan "ja els havia agafat el bou".
El conseller ha agraït la resposta de la societat valenciana a la vacunació, perquè fins al 12 de febrer s'han immunitzat més d'1.160.000 persones contra la grip i 856.000 contra la covid, unes xifres que se situen per damunt de les d'anys anteriors. En les residències de tercera edat, per la seua banda, la cobertura supera el 92,55%.
Igualment, ha recordat que Sanitat va decidir adoptar mesures de xoc quan la incidència de la grip es va triplicar amb l'objectiu de reduir la corba i la tensió hospitalària. També es va obrir la vacunació sense cita als centres de salut, es reprogramaren operacions no urgents i es reforçaren plantilles. A més, la Comunitat Valenciana —ha remarcat— va ser la primera a establir, el 5 de gener, l'ús obligatori de mascareta en recintes sanitaris i sociosanitaris; una directriu que no es va llevar fins al 31 de gener, quan ja caigueren els contagis.
I ha tornat a carregar contra el Ministeri de Sanitat per la tardança per a convocar les comunitats autònomes per a abordar l'assumpte en el Consell Interterritorial de Salut. "La salut no admet demores, ni vacances ni festius, i calia actuar amb diligència per a frenar al més prompte possible l'augment de les infeccions", ha afirmat.
Segons les xifres aportades pel conseller en comissió parlamentària, el nombre de pacients hospitalitzats va assolir el pic la primera setmana de gener, amb 45,3 per cada cent mil habitants. No obstant això, ha assegurat que ni tan sols en aquell moment va haver-hi "problemes greus" en els hospitals valencians, tampoc "cap mena de tensió en les UCI", ni "molt menys els mal anomenats col·lapses" perquè el sistema "estava preparat". A més, Marciano Gómez ha garantit que Sanitat ha pres "bona nota" de l'ocorregut enguany per a poder millorar la gestió en la pròxima campanya de la grip.
L'oposició denuncia improvisació i col·lapse sanitari
El socialista Rafa Simó ha replicat acusant el conseller d'haver actuat "tard i amb improvisació" durant l'auge dels contagis. Una gestió que, a parer seu, va generar "un col·lapse" en atenció primària, urgències i falta de llits hospitalaris, i que evidencia que "el primer examen" de la legislatura "si no suspés, ha quedat en aprovat raspat".
El diputat Carles Esteve, de Compromís ha considerat que la vacunació ha sigut "molt lenta" i ha "frenat avanços" d'altres anys. Ha revelat, així mateix, que el responsable de serveis quirúrgics de l'Hospital General de València, membre de Vox, va cancel·lar 34 operacions el 24 de novembre, quan l'habitual és reprogramar-ne nou diàries. Precisament aquell dia hi havia una vaga convocada per un sindicat afí al partit. Per això, el parlamentari ha demanat al titular de Sanitat que investigue aquest "ús fraudulent" de la sanitat pública per a "aparentar que la vaga tenia seguiment". Una afirmació davant la qual la diputada de Vox Ana Vega li ha reptat a acudir als tribunals, si pensa que s'ha comés un delicte, en lloc de llançar "sospites a l'aire".
Més llegit
-
Detenen un home a Antella per la mort de nou cadells de podenc valencià
-
La presidenta dels biòlegs: “No és una solució centrar-nos només en la construcció d’infraestructures, hem d’anar a les causes”
-
Reallotjar el veïnat de zones inundables i reduir obra d'asfalt: consells dels biòlegs després de la dana
-
El Consell autoritza nous estudis en les universitats de la Comunitat Valenciana
-
La Generalitat qualifica d'inconstitucional "el contingent separatista català" i demana tornar al consens del Consell de Política Fiscal i Financera
-
Estos són els radars que més multes posen a la Comunitat Valenciana
Més vist
Més escoltat
-
14.07.2025 | Nova edició de l’Expedició Juvenil Cavanilles per la comarca de la Serrania
-
15.07.2025 | València Port Horitzó 2030; El port, motor sostenible al mediterrani
-
15.07.2025 | Les notícies del migdia
-
14.07.2025 | 90 minuts
-
15.07.2025 | Amunt i avall | Quarta Part
-
13.07.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana