Directes
Ara en la televisió
DIUMENGE, PAELLA
Notícies

Koldo García s’acull al dret a no declarar pels contractes de mascaretes a les Balears

La defensa de l’exassessor de l'exministre socialista José Luis Ábalos sosté que els fets ja es van jutjar al Tribunal Suprem en la causa principal del cas

L’exassessor Koldo García declara com a acusat en el juí pel cas de les mascaretes al Tribunal Suprem el 30 d’abril del 2026, a Madrid / Europa Press

Koldo García ha tornat a eixir este dijous de la presó de Soto del Real per a anar als jutjats. Una setmana després que el juí pel cas de les mascaretes quedara vist per a sentència, l'exassessor de l’exministre socialista José Luis Ábalos estava citat per a continuar parlant sobre els contractes de material sanitari adjudicats durant la pandèmia al govern balear. No obstant això, s’ha acollit al dret a no declarar davant d'Ismael Moreno, jutge de l’Audiència Nacional.

La seua advocada, Leticia de la Hoz, ha justificat la decisió de no respondre preguntes perquè considera que els fets pels quals investiguen García “ja han sigut jutjats” pel Tribunal Suprem en el juí principal del conegut com a cas Koldo.

L’exassessor de l’exministre socialista José Luis Ábalos ha comparegut davant del magistrat després de ser citat arran d’un informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil sobre la compra de mascaretes i tests d’antígens durant la covid-19.

Segons ha explicat als mitjans, la defensa va presentar un recurs per a arxivar la causa i suspendre la declaració perquè entén que no es poden “jutjar dos vegades els mateixos fets”. La lletrada ha avançat que, si els tribunals rebutgen el recurs, demanaran una declaració voluntària del seu client.

La investigació continua a l’Audiència Nacional

La causa investiga el possible cobrament de comissions il·legals en l’adjudicació de contractes de mascaretes durant la pandèmia. També està investigat l’empresari Víctor de Aldama, considerat pels investigadors el facilitador de la trama, que declararà el pròxim 21 de maig.

La Fiscalia Anticorrupció va sol·licitar les compareixences després d’un informe de l'UCO que sosté que els contractes sanitaris formaven “part de la raó de ser” dels pagaments mensuals de 10.000 euros en efectiu que, presumptament, Aldama feia a Koldo García. L’informe policial també apunta que esta relació permetia a l’empresari “tindre accés” a Ábalos.

La defensa reclama accés als mòbils intervinguts

L’advocada de Koldo García ha assegurat també que ha sol·licitat una còpia dels telèfons mòbils confiscats per la Guàrdia Civil perquè el seu client “no es pot defensar amb les mateixes armes que les acusacions” si no té accés a este material.

Koldo García es troba en presó provisional des de novembre del 2025 al centre penitenciari de Soto del Real. Segons la seua defensa, l’exassessor “està tranquil” i té voluntat de col·laborar amb la justícia.

També et pot interessar