Les consultes prejudicials al TJUE paralitzarien la llei d'amnistia en cada cas concret
La suspensió del procediment nacional fins que la cort es pronuncie s'aplica amb independència del que establisca la legislació nacional
El comissari europeu de Justícia, Didier Reynders, ha explicat aquest dimarts que quan els tribunals dels estats membres traslladen un assumpte al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per una qüestió prejudicial, la llei en qüestió quedaria paralitzada fins que el tribunal "s'hi pronuncie". Aquesta situació aplicaria, previsiblement, en el cas de la llei d'amnistia espanyola.
A més, l'exigència de suspendre el procediment nacional fins al pronunciament "s'aplica amb independència del que la legislació nacional establisca", ha apuntat Reynders. Això sí, una qüestió prejudicial paralitza només aquest cas i no deixaria en suspés tota la llei.
El comissari europeu s'ha pronunciat en aquests termes en resposta a una pregunta parlamentària del cap de la delegació europea de Ciutadans, Adrián Vázquez. Segons les recomanacions del mateix TJUE, amb seu a Luxemburg, "la presentació d'una petició de decisió prejudicial, entranya la suspensió del procediment nacional, fins que el TJUE s'hi pronuncie".
L'entrada en vigor de la llei d'amnistia comportarà que queden sense efecte les ordes de crida, cerca i ingrés a la presó, tant nacionals com internacionals, i l'alçament de les mesures cautelars que pesen sobre els amnistiables, fins i tot si es presenten recursos o qüestions d'inconstitucionalitat.
Si els tribunals espanyols eleven qüestions prejudicials per a determinar si la norma encaixa en el dret de la Unió, la justícia europea haurà de pronunciar-se sobre la llei d'amnistia. Especialment, en els dos delictes amnistiables que susciten més dubtes entre la judicatura, com són el de terrorisme i el de malversació.
Més llegit
-
L'alacantí atacat per un tauró a les Maldives celebra el primer mes casat després de la tragèdia: "No hi havia millor persona amb qui travessar la tempesta"
-
La vaga en l'ensenyament valencià serà indefinida i ja té data: començarà l'11 de maig
-
Sanitat ordena la retirada d'una crema depilatòria de Deliplus per no garantir-ne un ús segur
-
Quatre detinguts pel presumpte crim violent de l'empresari Jesús Tavira als afores d’Alacant
-
La pista de Silla acumula cinc quilòmetres de retenció en sentit València i la V-30 quatre cap a l’A-7
-
El pont de maig registrarà vora 800.000 desplaçaments: estes seran les sis carreteres valencianes més col·lapsades
Més vist
Més escoltat
-
29.04.2026 | 90 minuts
-
29.04.2026 | Esports À Punt
-
Capítol 3: Del propòsit a l' impacte: quan el marketing també transforma
-
29.04.2026 | Les notícies del matí
-
28.04.2026 | Carles Chiner torna als escenaris amb el projecte Animal-Persona i el disc 'Bestiari'
-
28.04.2026 | L'hora de la cultura | Badlands i "El teló de fons"