El Constitucional suspén de manera cautelar la norma que deroga la llei de memòria democràtica d'Aragó
L'Alt Tribunal admet a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat promogut per Pedro Sánchez
El Tribunal Constitucional (TC) ha acordat este dilluns admetre a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat promogut pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, contra la Llei 1/2024, de 15 de febrer, de derogació de la Llei 14/2018, de 8 de novembre, de Memòria Democràtica d'Aragó. Això comporta la suspensió cautelar de la norma fins que els magistrats es pronuncien sobre el fons de l'assumpte.
La derogació va tirar avant a les Corts d'Aragó amb els vots dels socis del Govern (PP i Vox) i el suport del PAR. Posteriorment, l'executiu regional va ignorar l'emplaçament del govern central a reunir-se per a trobar una solució que evitara el recurs al TC.
Ara, el tribunal, després d'haver invocat el govern espanyol en el seu recurs l'article 161.2 de la Constitució, ha suspés la vigència i aplicació de la derogació, des de la data d'interposició del recurs —29 de maig del 2024— per a les parts del procés i des del dia en què aparega publicada la suspensió en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) per als tercers.
A principis d’abril, el govern espanyol ja va avançar que lliuraria una batalla legal contra les lleis de memòria històrica anunciades pels executius bipartits que conformen el PP i Vox en diverses autonomies, incloent-hi la Comunitat Valenciana. En concret, la coneguda com a llei de concòrdia valenciana ha avançat en la seua tramitació parlamentària a les Corts i s’espera que s’aprove en l'últim ple de juny, el del 26 i 27.
En la seua demanda, el president del govern d'Espanya al·lega que la llei podria vulnerar els articles 10.1 i 15 de la Constitució, per la derogació dels preceptes relatius a l'estatut de les víctimes. A més, també sosté que la norma podria ser contrària a competències estatals en relació amb l'article 149.1.1 i del deure de col·laboració, així com el 149.1.30 de la CE.
El govern espanyol confia que la llei es declare inconstitucional
Les reaccions a la decisió del Constitucional no han tardat en arribar. El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha celebrat la notícia i diu que confia que la norma es declare inconstitucional. La decisió del Govern d'Aragó "dificulta a les associacions l'accés a la subvencions, no dona publicitat de les exhumacions i no treballa amb la justícia, amb la reparació i amb la veritat", ha assegurat després d'un acte del seu partit. Torres ha assegurat que "són lleis obligades per Vox" i ha lamentat que no es condemne el franquisme, "perquè la dictadura, el totalitarisme i el franquisme han de ser condemnats per qualsevol democràcia".
També del PSOE a la Comunitat Valenciana ha parlat el síndic a les Corts, José Muñoz, que ha dit a través del seu perfil a les xarxes socials que el fet que una llei “equipare víctimes i botxins és anticonstitucional” i que no es tracta de concòrdia, “sinó de blanquejar el franquisme”.
Més llegit
-
Timpers anuncia que tanca: “Esta bonica aventura que hem creat entre tots arriba a la fi”
-
El professorat vota l'última oferta d'Educació amb una pujada salarial de 200 euros a canvi de desconvocar la vaga
-
Educació convoca els sindicats a una nova reunió dimecres perquè responguen a la proposta presentada hui
-
La UE dona llum verda a l'acord aranzelari amb els Estats Units després de l'ultimàtum de Trump
-
L'empresari d'Elda Julio Martínez, peça clau en la investigació a Zapatero
-
Un nou robatori de cable entre la Pobla Llarga i Alzira causa retards en la línia C2