Directes
Ara en la televisió
VORAMAR

Catalá anuncia una agència pública de lloguer amb preus per davall de mercat i per a donar "seguretat" als propietaris

L'alcaldessa intervé en el debat d'estat de la ciutat, on també ha avançat una inversió de 120 milions per a un pla energètic que aspira a convertir València en la primera gran ciutat d'Europa autosuficient

Catalá, este dijous en l'hemicicle municipal de València / Ajuntament de València

València crearà una agència pública de lloguer de pisos amb preus per davall del mercat. És un dels anuncis que ha desgranat l'alcaldessa, María José Catalá, en el debat de l'estat de la ciutat, en què ha abordat el full de ruta del seu equip de govern per als dos anys que queden de legislatura. Entre les mesures, destaca la posada en marxa d'este organisme públic de lloguers per a facilitar l'accés a l'habitatge, que s'ha convertit en una de les problemàtiques socials més importants de l'actualitat i, en paraules de l'alcaldessa, és "una urgència i una emergència nacional". "Evidentment, estem farts d'anuncis del govern d'Espanya que ací no es complixen. A València patim eixa falta de política coherent, centralitzada, d'habitatge per part de [Pedro] Sánchez", ha exposat.

Catalá ha reivindicat este nou ens com una mostra de l'aposta del seu gabinet per les polítiques en matèria d'habitatge, amb actuacions encaminades a garantir l'accés a l'habitatge, l'impuls de l'habitatge de protecció pública i de lloguer assequible. L'executiu local té el focus posat sobretot en la població més jove, un dels col·lectius que es beneficiaran dels nous lloguers assequibles, que eixiran amb preus inferiors al mercat: "Enfront de la política de Sánchez que afavorix l'ocupa, nosaltres afavorirem els joves", ha proclamat Catalá. El nou ens, a més, vetlarà perquè els propietaris dels immobles tinguen garantits el pagament de les rendes mensuals al llarg de tot el contracte, que durarà cinc anys.

L'agència, que es posarà en funcionament este curs polític, proporcionarà també "suport jurídic per a fer front a qualsevol incidència" durant els anys de l'arrendament i busca "activar els pisos buits que existixen a la ciutat perquè isquen al lloguer", ha dit la regidora popular. A parer d'ella, molts estan fora del mercat "per por de la inquiocupació".

L'organisme se suma a la construcció de mil pisos de protecció pública per a ampliar el parc municipal a través del pla +Vivenda. "Estem construint ara el que no s'ha construït en els últims huit anys", ha dit en al·lusió als governs progressistes dels dos últims mandats amb Compromís i el PSPV.

En el marc de les mesures urbanístiques de caràcter social, Catalá ha fet un anunci que afecta les conegudes i històriques casetes rosa de la Malva-rosa: l'empresa municipal Aumsa "encarregarà la redacció d'un instrument de planejament de reforma interior que definisca una nova reordenació" de l'entorn, "el reallotjament, l'edificabilitat, el preu just i l'enderrocament" d'estos immobles.

Pla energètic per a ser autosuficients

L'aposta estrela del debat ha sigut l'activació d'"un pla d'infraestructures crítiques 2026-2031" amb l'objectiu de convertir la capital valenciana "en la primera gran ciutat de tot Europa que serà autosuficient en el subministrament d'aigua potable en situacions crítiques o en situacions d'emergència", i que mobilitzarà una inversió de 120 milions d'euros. Catalá, que participa en el segon debat sobre l'estat de la ciutat de la legislatura, ha emmarcat el projecte per a garantir el subministrament energètic en un "nou curs polític" que, per a ella, es caracteritza per la paraula "seguretat": "Seguretat és la paraula d'este curs polític, la vida a tots ens ha portat per este camí i crec que és una responsabilitat de llums llargs, de mirada àmplia d'este ajuntament, assumir el moment que tenim i la responsabilitat que tenim. Vivim un context determinat", ha exposat. Com a exemples, ha esmentat la dana del passat 29 d'octubre i l'apagada inèdita que va patir Espanya a l'abril. Dos fets que, segons ha dit, "van mostrar la fragilitat que tenim en determinades qüestions" respecte a "subministraments bàsics com l'aigua potable".

La responsable municipal ha assegurat que el pla proposat "blindarà el subministrament d'aigua" per a garantir-la a tota la població en cas de produir-se qualsevol emergència i amb la intenció de ser "autosuficients" en un moment així. "Amb este pla, si tot fallara, València podria produir aigua potable pròpia i el veïnat podria estar tranquil", ha insistit. "Pretenem que València incremente l'aigua emmagatzemada per a arribar a les 48 hores" i també que puga "produir la seua pròpia aigua potable sobre la base de l'aigua del nivell freàtic que té esta ciutat", amb "un aqüífer de 2.500 hectòmetres cúbics d'aigua", ha afegit la primera regidora.

Així mateix, ha detallat que el pla contempla "construir quatre nous pous municipals i quatre plantes dins de la ciutat per a potabilitzar l'aigua del nivell freàtic en cas sols d'urgent necessitat", a més de tindre prevista l'adquisició de "macrogrups electrògens d'alta generació dissenyats a mesura per a mantindre el funcionament de les plantes potabilitzadores en cas d'apagada". És a dir, que s'extrauria de l'aqüífer que jau davall de la ciutat i que té una capacitat, en paraules de Catalá, com dos voltes el pantà d'Alarcó, a Conca.

Igualment, el pla arreplega la renovació de 8,6 quilòmetres de canonades arterials crítiques, canalitzacions que "actuen en estos moments com a autopistes d'aigua potable" i el trencament de la qual "suposaria el desproveïment d'un terç de la ciutat, el descens de la pressió d'un quart de l'urbs o el desproveïment de les pedanies del sud", ha explicat l'alcaldessa.

Entre les mesures també està l'ampliació de la xarxa de baixa pressió i la incorporació dels pous municipals existents en esta xarxa. "València i París són les úniques grans ciutats europees que tenen una doble xarxa. La xarxa d'aigua potable i una altra d'usos secundaris que nosaltres utilitzem per a reg i aigualeig. És una xarxa que es diu 'xarxa de baixa pressió' i volem incrementar-la i ampliar-la perquè el manteniment del reg i de l'aigualeig es faça al cent per cent en les zones verdes amb aigua de pou, igual que l'aigualeig, per a ser molt més sostenibles i, sobretot, per a estalviar en aigua potable", ha afegit Catalá.

En el marc del debat municipal, l'alcaldessa ha anunciat també una pujada del xec bebé a 400 euros.

També et pot interessar

Veure totes les activitats