El control de l’estret d’Ormuz frena el trànsit marítim i complica les negociacions en el conflicte
Més de 500 vaixells esperen autorització de l’Iran mentre els atacs i els peatges disparen els costos i tensionen el comerç global
El control de l’estret d’Ormuz s’ha convertit en un dels principals punts de fricció en les negociacions entre els Estats Units i Israel i l'Iran, junt amb les agressions al Líban, i està afectant de manera directa el trànsit marítim global. Les dades dels webs de seguiment confirmen que molt pocs vaixells travessen actualment este pas estratègic per a l’economia mundial.
Si s’amplia la visió, es detecta un important embós de naus a l’espera de travessar l’estret, que abans del conflicte es mantenia obert. Més de 500 mercants carregats amb petroli, gas i contenidors esperen l’autorització de Teheran per a continuar la ruta.
Els atacs sobre alguns vaixells han sigut suficients per a paralitzar el trànsit. Les imatges d’embarcacions en flames han provocat un augment del cost de les assegurances, fet que ha reduït al mínim el nombre de navilieres disposades a travessar la zona.
En este context, en un missatge atribuït al nou líder suprem de l’Iran, Mojtaba Khamenei, s’anuncia que el control de l’estret entra en “una nova fase”. Segons publica el Financial Times, l’Iran podria exigir un peatge d’un dòlar per barril de petroli, que s’hauria de pagar en criptomonedes per a esquivar les sancions internacionals.
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha confirmat esta matinada que l’Iran està cobrant peatges als vaixells cisterna i ha advertit que “més val que deixen de fer-ho”. En un missatge posterior, ha afegit: “Eixe no és l’acord que tenim”.
Amb esta estratègia, el règim iranià busca obtindre ingressos per a la reconstrucció del país, però també reforçar-ne la capacitat de pressió de cara a possibles incompliments de l’alto el foc, com els registrats a Gaza i el Líban. Durant anys, l’Iran ha acumulat en la zona mines i llanxes armades en túnels, un arsenal que li permetria estrangular una de les principals rutes del comerç mundial.
Més llegit
-
L'home que va atropellar quatre ciclistes conduia un vehicle no homologat per a la conducció amb discapacitat
-
Els Tedax fan esclatar una bomba de la Guerra Civil de més de cinquanta quilos trobada en unes obres a València
-
L’Agència Tributària diu que les deduccions valencianes no s'apliquen encara perquè es van publicar “molt tard” i Pérez Llorca respon que hi ha hagut “temps de sobra”
-
Investiguen la mort d’un home a Benetússer després de consumir la droga alfa en una trobada sexual
-
Mazón recorre a l’Audiència per a personar-se en la causa de la dana o que s’anul·len les diligències practicades contra ell
-
El Consell només autoritzarà festivals a la Ciutat de les Arts si complixen els límits de soroll