El Tractat de Maastricht compleix 25 anys en un moment d'incertesa per a la Unió Europea
L'acord va marcar l'inici de la moneda única.
Maastricht, una ciutat dels Països Baixos de 120.000 habitants, és el símbol de la integració europea. L'any 1992 el ministres d'Afers Estrangers i de Finances dels dotze països membres de la Comunitat Europea hi signaren el Tractat de la Unió Europea, que suposava un pas endavant en la integració política i econòmica d'Europa, ja que els països membres van cedir part de la seua sobirania.
Al cap de 25 anys, la Unió Europea commemora l'entrada en vigor del Tractat de Maastricht sense grans actes ni celebracions, en un moment especialment convuls, en què ha de fer front a amenaces com el Brexit o l'avanç del populisme en països com Itàlia o Hongria.
El president de la Comissió europea, Jean-Claude Juncker, que va ser un dels signataris del Tractat de Maastricht com a primer ministre de Luxemburg, ha recordat l'aniversari en les seues xarxes socials i ha assegurat: "L'euro i jo som els únics supervivents del Tractat de Maastricht. Ho considere un èxit històric. Compartir la mateixa moneda significa compartir el mateix destí. L'euro i Maastricht són per a sempre".
Per la seua banda, el president de New Europeans, Roger Casale, ha explicat que aquest tractat va crear una triple unió, "una unió d'estats nació, una unió de mercats i moneda, i una unió de ciutadans". Segons Casale, ara cal reforçar la unió dels ciutadans, perquè només un moviment poderós i democràtic pot reformar la moneda única i el mercat comú per a garantir-ne el futur".
El tractat fundacional de la Unió Europea es basa en tres pilars: la dimensió comunitària, la política exterior i la seguretat comuna. Uns pilars que hui semblen més febles en un context d'Europa en crisi. El Brexit i els populismes en ascens colpegen els valors i els principis que de forma abstracta fa anys que marquen el pas de la Unió Europea. El lema "units en la diversitat" i el somni d'una "unió cada vegada més propera" semblen cada vegada més llunyans.
Més llegit
-
Estos són els dotze festius autonòmics del calendari laboral del 2026
-
À Punt estrena l’exitosa sèrie britànica ‘Doc Martin’, una comèdia diària per a les vesprades d’estiu
-
Moren tres banyistes d'edat avançada a les platges de Gandia, Dénia i Benissa
-
Almussafes registra un sisme de magnitud 2,7 i Silla dos més, de magnitud 2,1 i 1,9, respectivament
-
Mor un xiquet de dos anys oblidat a l'interior d'un cotxe a Tarragona
-
Condemnats a 20 i 12 anys de presó dos dels quatre acusats d’abús sexual a una menor a la Vall d’Albaida
Més vist
-
Informe | La Laboral de Xest
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
30.06.2025 | A la fresca
-
La Universitat Laboral de Cheste, ciutat educativa de primer nivell
-
Carles Alberola recorda la Universitat Laboral de Cheste: “Era un paradís”
Més escoltat
-
30.06.2025 | Línia de fons
-
30.06.2025 | Luís Fernández, VIELCA INGENIERÍA
-
30.06.2025 | 90 minuts
-
30.06.2025 | “Fil d’Irene”, el calvari de les dones migrants llatinoamericanes que busquen una nova vida als Estats Units
-
30.06.2025 | A poqueta nit | Primera Part
-
30.06.2025 | Queda’t amb El GastroTurista | Binhui Jiang