Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
FÓRMULA TERRITORI (reemissió)

Bòsnia busca milers d'obres d'art robades durant la guerra

Els experts consideren que moltes peces es van vendre en el mercat negre i estan a l’Europa occidental o en països veïns.

El Museu Nacional de Bòsnia i Hercegovina

Quasi un quart de segle després del final de la guerra a Bòsnia (1992-1995), milers d'obres d'art robades durant el conflicte continuen desaparegudes, la qual cosa representa un dur revés per a la cultura i la identitat d'un país encara dividit per línies ètniques i religioses. Segons els experts de l'ONG Centre contra el contraban d'obres artístiques (CPKU), han desaparegut prop del 60% de les obres d'art que es trobaven al país abans de la guerra.

La destrucció i el robatori de patrimoni cultural i religiós, com el que albergaven esglésies o mesquites, era una pràctica habitual durant una contesa que va enfrontar ortodoxos serbobosnians, catòlics bosniocroats i musulmans. L'espoli va afectar tot tipus de centres, des de galeries, museus, llocs de culte o institucions públiques i privades, fins a col·leccionistes privats que van deixar arrere les seues pertinences quan van fugir del conflicte.

Entre les peces desaparegudes hi ha dues obres mestres del suís Ferdinand Hodler (1853-1918): Autoretrat de 1912, i Lluna plena sobre el llac de Ginebra de 1881, dos olis que van desaparéixer el 1993 de la Galeria Artística de Bòsnia i Hercegovina a Sarajevo.

Els experts consideren que moltes d'aquestes peces es van vendre en el mercat negre i es troben a l’Europa occidental o en països veïns, com Sèrbia i Croàcia. Per això l'organització CPKU vol que Bòsnia i Hercegovina pacte acords sobre la recerca d'obres d'art amb Croàcia i Sèrbia, països on es creu que hi ha nombroses peces espoliades.