Alta participació i molta policia en la primera jornada de les eleccions presidencials russes
Els membres de les comissions electorals porten en les solapes una V amb els colors de la bandera tricolor russa, emblema de les eleccions, però també símbol de la campanya militar russa a Ucraïna
La primera jornada de les eleccions presidencials russes transcorre aquest divendres amb alta participació ciutadana i fortes mesures de seguretat en els centres de votació. L'actual president, Vladímir Putin, aspira en aquests comicis al seu cinqué mandat al capdavant de Rússia
Quant a l'afluència a les urnes dels russos, que podran votar durant tres dies, ascendia al 8,95% per a les 14:00 hora local de Moscou (11:00 GMT), segons les dades oficials.
Tant dins com en l'exterior dels col·legis es poden veure forts dispositius policials a causa dels intents de sabotatge per part d'Ucraïna.
La setmana passada, diverses ambaixades occidentals a Rússia van advertir als seus ciutadans sobre la possibilitat d'atacs terroristes a Moscou i altres ciutats russes durant els pròxims dies.
Incidents en els col·legis
Les autoritats i els mitjans moscovites han informat d'alguns incidents en col·legis electorals que han repercutit en el procés de votació.
Així una dona ha ruixat amb pintura roja una de les urnes i després ha sigut detinguda per agents de seguretat. Una altra moscovita ha llançat Zelionka, un antisèptic de color verd, a l'urna, cridant proclames proucraïneses, segons Basa, un canal de Telegram. Ambdues podrien ser condemnades a penes entre 3 i 5 anys de presó per obstruir el procés electoral, segons les lleis russes.
Tots els membres de les comissions electorals porten en les solapes una V amb els colors de la bandera tricolor russa, emblema d'aquestes eleccions, però també símbol de l'actual campanya militar russa a Ucraïna.
En els col·legis es podien veure pocs observadors electorals davant l'absència d'experts occidentals, ja que, com va explicar la cap de la Comissió Electoral Central, Ela Pamfílova, Rússia no els va convidar per no ser transparents ni democràtics.
Putin encara no ha votat
Mentrestant, es manté la intriga sobre l'hora i el lloc triat per l'actual líder rus per a exercir el seu dret al sufragi. "Quan Putin prenga una decisió, de seguida us informarem", ha dit el portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov.
"Participar en les eleccions presidencials és el meu deure civil. De nosaltres depén qui siga el pròxim president i el futur de Rússia, per això cride a tots a votar", ha dit Ayze, una funcionària penitenciària de 26 anys.
Una pensionista entrevistada per EFE ha donat el seu vot a Putin perquè és l'"únic candidat decent" entre els quatre aspirants al Kremlin registrats per la Comissió Electoral Central (CEC), que en els últims mesos va negar la inscripció a dos polítics opositors partidaris de la pau a Ucraïna.
El vot electrònic
Durant la primera meitat del dia a Moscou, amb prop de 8 milions d'electors, més d'1,5 milions ja havien votat de manera electrònica. Precisament la votació electrònica, denunciada per l'oposició com a instrument de frau, és el mètode preferit de votació del 80% dels moscovites, segons la Comissió Electoral Central.
Es tracta de la primera vegada que els russos voten electrònicament en unes eleccions presidencials.
Més llegit
-
La Guàrdia Civil vigila la recol·lecció del raïm de taula del Vinalopó per a evitar els robatoris
-
Condemnen Sanitat a pagar 100.000 a una jove d’Ibi que va acabar en coma per una greu reacció al·lèrgica
-
La Policia busca un home de 23 anys acusat de matar al padrastre al barri de Sant Isidre de València
-
L'informe PISA situa els alumnes de la Comunitat Valenciana a la cua d'Espanya en competències en matemàtiques, ciències i lectura
-
Els estudis universitaris, cada vegada més lligats a un préstec: ja són el 14,2% de tots els crèdits al consum
-
Un veí de Rocafort, segrestat per un suposat grup terrorista a Burkina Faso