L’encariment del suro per la guerra entre els EUA i l’Iran posa en alerta el món faller
El gremi d’artistes advertix d’una pujada del 30% i del risc de desabastiment, mentre les comissions preveuen un impacte menor en els pressupostos
L’impacte de la guerra entre els Estats Units i l’Iran ja es nota al sector faller. El Gremi d’Artistes Fallers alerta d’un increment del 30% en el preu del suro blanc, un dels materials principals en la construcció de les falles, a causa de l’encariment del petroli. Segons advertixen, no es tracta només d’un problema econòmic, sinó també de possibles dificultats de subministrament.
El mestre major del gremi, Vicente Julián, ha explicat en declaracions a À Punt que “en un mes ha augmentat un 30%, però no només el suro, sinó també la fusta, la pintura, el transport… és tot”, i ha advertit que esta situació afectarà directament els monuments que es plantaran l’any que ve.
Des del sector alerten que, si no s’ajusten els pressupostos, els tallers assumiran pèrdues que poden posar en risc la continuïtat de l’ofici. Julián ha assenyalat que “les comissions que augmenten el pressupost no tindran més falla, jo pense que seran més menudes, perquè si no les pèrdues repercutiran en el taller i això provocarà que molts companys abandonen l’ofici i tanquen tallers”.
En canvi, des de la Federació de Falles d’Especial apunten a un impacte més moderat. El seu president, Rafa Mengó, ha indicat que “no és que haja pujat un 30% el suro i també un 30% el pressupost”, i estima que l’increment global podria situar-se “entre un 5 i un 7%”.
Segons Mengó, les comissions tenen dos opcions: reduir la grandària dels monuments o augmentar el pressupost per a no afectar els artistes. “Es pot fer menys falla o incrementar el cost perquè no repercutisca en el taller”, ha explicat.
Davant d'este escenari, el gremi preveu iniciar converses amb les administracions públiques per a buscar solucions que pal·lien l’impacte de l’encariment dels materials i eviten que es veja afectat un sector que, asseguren, “està ofegant-se”.
Més llegit
-
Un home de 39 anys mor mentre es banyava a la platja de Puçol
-
Els pediatres alerten del risc d’un dispositiu per a evitar les ennuegades
-
Emergències activa l’alerta taronja per tempestes i pluges este dilluns a Castelló i València
-
Troben un home mort en una hamaca a la platja de la Vila Joiosa sense signes de violència
-
Detenen tres hòmens per intentar robar en una sucursal bancària de Benifaió fent un butró en una casa abandonada
-
La Policia d'Elx precinta més de 7.500 botelles de begudes alcohòliques en establiments que les venien a menors