Lafuente (CEV) critica que el retard en les ajudes del Consorci d'Assegurances per la dana ha provocat "mortaldat" d'empreses
El nou responsable de la patronal valenciana demana al futur president de la Generalitat respecte al diàleg social i aposta per rebaixar la polarització política perquè "no pare la màquina"
El nou president de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), Vicente Lafuente, ha reflexionat este dilluns en Les notícies del matí sobre els reptes que encara en esta etapa que s'obri per a la patronal autonòmica i com enfoca la interlocució amb altres actors del diàleg social com són els sindicats o fins i tot la Generalitat. Especialment en un moment en què la Comunitat Valenciana encara arrossega els estralls de la dana del 29-O i està immersa en la reconstrucció, Lafuente ha lamentat la "falta de coordinació" entre les diferents administracions este últim any, cosa que ha llastat la recuperació: "La societat no està preparada per a esta classe de situacions i no som capaços d’aprendre del que ha passat perquè no torne a passar".
En este sentit, el dirigent empresarial ha criticat el que a parer seu és una falta de correspondència entre els números que reflectixen les institucions i la realitat: "Per les estadístiques sembla que tot vaja bé, però els que estem a peu de carrer sabem que no és així. El que diuen que arriba, no arriba". S'ha mostrat especialment crític amb el Consorci de Compensació d'Assegurances, una entitat pública adscrita al Ministeri d'Economia que s'encarrega de cobrir els riscs que no es contemplen dins de les pòlisses privades. "El problema és brutal, hi ha molta mortaldat d'empreses que no han pogut aguantar perquè el Consorci no ha estat a l’altura de les circumstàncies".
La recuperació no va al ritme que ens agradaria
Lafuente, que també és president de la patronal metal·lúrgica Femeval, extrau dos reflexions arran de tot el que ha ocorregut després de les fatídiques inundacions del 29 d'octubre: "La societat no està preparada per a esta classe de situacions i no som capaços d’aprendre del que ha passat perquè no torne a passar".
El mandatari de la CEV ha demanat al popular Juanfran Pérez Llorca, que serà nou president de la Generalitat si aconseguix els vots de Vox en la investidura de dijous, que respecte el diàleg social i li ha oferit la col·laboració de l'empresariat i altres agents socials des de la "lleialtat institucional". Fins i tot s'ha proposat com a interlocutor entre administracions perquè seguen en una taula per la dana i treballen conjuntament per la recuperació.
Preguntat per les implicacions que pot tindre l'acord entre el PP i Vox per a convertir Pérez Llorca en el nou cap del Consell, el líder de l'empresariat valencià ha apostat centrar-se en la gestió més que fer valoracions polítiques, i s'ha mostrat confiat que els assumptes de la política no han d'afectar la labor del govern autonòmic. En este sentit, ha demanat treballar conjuntament per a poder executar els pressupostos que la Generalitat va aprovar el passat mes de juny, que "millors o pitjors", són els que hi ha en vigor i tenen una partida important de diners per a actuacions de reparacions vinculades amb la dana. "Hem de deixar a banda els partidismes i enguany almenys com a cosa excepcional tirar avant els pressupostos i donar suport perquè l’administració no pare, estiga qui estiga", ha subratllat.
Per als cent primers dies al capdavant de la CEV, Lafuente s'ha proposat tres mesures: fugir de la polarització per a "posar per davant les necessitats de la societat", gestionar la diversitat de l'empresariat valencià i incloure valors com la igualtat, la solidaritat o el respecte al medi ambient en la gestió empresarial. Durant tota l'entrevista ha defensat el diàleg com a eina fonamental per a poder arribar a acords "des de la diferència" en tots els àmbits, i ha demanat la classe política rebaixar la polarització. "Nosaltres som partidaris de fer les coses des del diàleg i no des de la por. Eixe no és el camí, sinó seure i parlar" ha remarcat el dirigent, que ha posat com a exemple la interlocució que té amb els sindicats "a pesar que sempre se'ns ha dit que ens hem de dur malament".
Jornada laboral i finançament autonòmic
D'altra banda, ha reclamat no abordar el debat sobre la reducció de la jornada laboral a 37,5 hores des de la "demagògia", com al seu parer ha fet el Ministeri de Treball. També ha insistit que cal tindre en compte la diversitat del teixit empresarial abans de prendre decisions. Segons l'empresari, hi ha altres factors que han de posar-se damunt de la taula més enllà dels horaris, com per exemple la conciliació laboral o l'absentisme, "el pitjor problema que tenim ara". Ha lamentat, en este sentit, que el que s'ha traslladat als mitjans és que la CEOE no vol parlar de l'assumpte quan ells han posat damunt de la taula totes estes qüestions.
Si els partits valencians prioritzen la gestió nacional a la provincial quan van a Madrid, tenim un problema. El finançament autonòmic s’ha de resoldre al Congrés
Finalment, ha parlat sobre la reforma del finançament autonòmic, que previsiblement tornarà a començar a negociar-se d'ací a poc després de l'anunci del Ministeri d'Hisenda de presentar una nova proposta. I s'ha mostrat pessimista al respecte: "Estic convençut que no ens agradarà", ha augurat. En tot cas, ha insistit que cal més fermesa en esta reivindicació als diputats i diputades valencians que tenen escó al parlament espanyol. "Si els partits valencians, als quals votem ací, prioritzen la gestió nacional a la provincial quan van a Madrid tenim un problema. El finançament s’ha de resoldre al Congrés".
Més llegit
-
La xiqueta de quatre anys ingressada al Clínic després de ser atesa a la clínica dental d'Alzira ix de l'UCI
-
Un de cada tres joves creu que vendre contingut sexual per OnlyFans és una forma legítima de guanyar diners
-
Sanitat va mantindre ahir una reunió amb l'anestesista de la clínica dental d'Alzira i remetrà un informe a l'autoritat judicial
-
El ponent, protagonista en una jornada amb mínimes més altes i avisos grocs per vent al centre i sud del territori
-
Alacant es manifesta en defensa de la llengua i en commemoració de l'aprovació de Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià
-
La clínica dental d'Alzira on va ser atesa la xiqueta morta no tenia autorització per a fer "sedació amb fàrmacs intravenosos"