Directes
Ara en la televisió
LA VESPRADA AMB TU
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT

La foto fixa del turisme per zones a la Comunitat Valenciana el 2025: puja a la Costa Blanca i baixa a les grans ciutats

L'informe anual d'Exceltur també evidencia que els empresaris valencians són els més optimistes a l'hora de preveure el comportament del sector enguany

Una imatge d'arxiu de Benidorm / Bruno Almela, GVA (Europa Press)

Que el turisme és un dels pilars de l'economia espanyola i més concretament de la valenciana és un fet sabut des de fa dècades. Ara, l'últim informe d'Exceltur mostra que este pes, a més, creix. L'anàlisi, feta pública este dimarts, estima que este sector representarà el 13,0% en l'economia espanyola amb les últimes dades aconseguides el 2025. Bones dades que no es repartixen per igual en tota la geografia. Així, per exemple, l'anàlisi mostra un millor comportament de l'activitat a la costa i un estancament, i més concretament un retrocés en destinacions urbanes com Alacant i València. A la Comunitat Valenciana el turisme va créixer un 2,6% en vendes.

Exceltur, organització sense ànim de lucre formada per les principals 32 empreses del sector a Espanya, remarca en el seu informe que el sector ha aconseguit liderar l'increment de la productivitat a l'economia espanyola. També subratlla el repunt del treball millor remunerat i més estable. En conjunt, les empreses turístiques tancaren el 2025 en millors resultats, sobretot per "la millora de preus".

L'anàlisi també posa el focus en el tipus de turista i, així, detecta un creixement de les visites d'estrangers mentre que la demanda espanyola de viatjar a destinacions domèstiques s'estanca alhora que sí que creix la seua aposta per destinacions internacionals. El Regne Unit, Portugal i Irlanda són, en este orde, els països que més han incrementat els seus viatges a Espanya i, per contra, Alemanya, França, Holanda i Itàlia els que més els han retallat.

Alacant i València van reduir les vivendes d'ús turístic

Així mateix, l'informe també posa la lupa en les destinacions "amb més compromís polític en favor de la reducció dels efectes dels habitatges turístics sobre el mercat residencial". Així, en la llista apareixen les ciutats d'Alacant i València. La primera va reduir durant l'any passat en un 10,5% la seua oferta i la segona un 12,2%.

Per destinacions, Exceltur detalla que el turisme urbà va baixar a la ciutat de València (-5,1%) i en grau més baix a la d'Alacant (-0,6%). Per contra, la Costa Blanca va registrar un repunt del 3,4% d'ingressos mitjans durant l'any passat, 83,2 euros. Només la costa de València registra un retrocés de l'1,2% durant l'any passat.

Finalment, els empresaris de la Comunitat Valenciana (+9,9%) són els que millors expectatives empresarials tenen per a enguany, sempre segons este document. Li seguix la Regió de Múrcia (+8,8%) i les Balears (+6,6%), que també tenen bones previsions de creixement de les seues vendes en el 2026.

També et pot interessar