Facua proposa al govern de Pedro Sánchez que abaixe al 4% l'IVA de la llum
L'organització de consumidors considera que mantindre un subministrament essencial com aquest al 21% està injustificat.
El preu de l'electricitat ha batut hui dimecres el rècord històric i s'ha arribat a pagar 75,39 euros per MWh. El preu de l'energia elèctrica està pujant de manera alarmant a tota la Unió Europea, i els experts ho expliquen apel·lant a la pujada dels costos dels drets d'emissió de CO i l'encariment dels combustibles fòssils a escala global. El preu de l'electricitat en el mercat majorista espanyol se situa en el segon lloc més alt dels països de la Unió Europea, només superat pel Regne Unit.
L'organització de consumidors ha traslladat al secretari d'estat d'Energia que mantindre l'IVA d'un subministrament essencial, com ara la llum, al 21%, que és el tipus més alt, no té cap justificació. Si es rebaixara al 4%, l'estalvi per a l'usuari mitjà seria d'uns 130 euros a l'any. A més d'aplicar-se aquest tipus des de l'any 2012, la llum està gravada amb l'impost especial sobre electricitat, que n'encareix un 5,1% el preu des de l'any 1998. Els dos eleven el rebut un 27,19%, percentatge que baixaria al 9,32% si s'aplicara l'IVA superreduït.
Facua ha presentat un informe on ha inclòs, a més d'aquesta proposta de reducció de l'IVA, la creació d'una tarifa regulada per a totes les famílies que no superen els 10 kW de potència contractada i determinats límits de consum. Segons els seus estudis, l'usuari mitjà té una potència contractada de 4,4 kW.
L'organització considera que els preus desproporcionats de la llum, l'absència de competència en el sector i la situació econòmica de les famílies espanyoles justifiquen l'establiment d'una tarifa fixada pel govern espanyol per a protegir els consumidors. Segons Facua, els abonaments socials dels governs de Zapatero i Rajoy no suposaren cap ajuda real, ja que representaven descomptes poc significatius i imposaven nivells de renda excessivament baixos per a accedir-hi. D'altra banda, el desconeixement de la seua existència i el fet que fora necessari sol·licitar-ho expressament i justificar documentalment la reducció davant de les companyies elèctriques, tampoc ha contribuït a ajudar els potencials beneficiaris.
Més llegit
-
Llibertat provisional per al camioner que va atropellar mortalment una jove a València
-
Detenen el camioner drogat que ha atropellat mortalment una jove de vint anys a València
-
Pérez Llorca i el gerent d'El Ventorro testificaran el 21 de novembre en la causa de la dana
-
Desallotgen el personal d’Emergències de l'edifici de La Cigonya de València per una pudor intensa
-
Detenen El Morcilla, l'últim dels presumptes autors dels tres assassinats a tirs a l'Horta Sud
-
Més de 2.000 joves valencians han rebut l’aval de la Generalitat per a comprar la primera vivenda