El Rototom tanca la 31a edició amb 169.000 assistents d'un centenar de països
El festival de Benicàssim abaixa el teló després de sis jornades i una festa de benvinguda, amb una mitjana de més de 26.000 persones al dia i una aposta reforçada pel pensament crític i la sostenibilitat
El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat este dissabte la 31a edició amb 169.000 assistents procedents de vora un centenar de països dels cinc continents. El festival, que va començar el 16 d’agost amb una festa de benvinguda inèdita, ha combinat durant sis jornades música, activitats culturals i propostes de conscienciació social i ambiental.
El director del festival, Filippo Giunta, ha destacat que, en un moment "complex per al sector de la música en directe a Europa", marcat per la incertesa econòmica i l’impacte en les xifres d’assistència, el Rototom ha ratificat "la lleialtat incondicional del seu públic". La participació global ha sigut similar a la de l’edició de 2025, amb una mitjana de més de 26.000 assistents per jornada, entre els quals hi havia uns 13.000 menors de 13 anys i 7.100 majors de 65.
El públic ha arribat principalment d’Espanya, França, Itàlia, Alemanya i el Regne Unit, però també de països com Kenya, Ruanda, Corea del Sud, Martinica, Trinidad i Tobago, Veneçuela, Cambodja o Tailàndia.
En l’última jornada, el festival ha abaixat la persiana amb el rhythm and blues psicodèlic de Greentea Peng, mentre que la catalana Lia Kali ha aprofitat la seua actuació per a presentar el primer disc, Hope.
Pensament crític i activisme
El pensament crític i l’activisme social i ambiental han tornat a ser un dels eixos de la programació. El Fòrum Social del Rototom, organitzat per la Fundació Exodus, ha reunit més de 1.100 persones en quatre jornades de debat sobre qüestions com l’emergència climàtica, amb la participació de l’activista índia Vandana Shiva, o la crisi de l’habitatge.
També s’han abordat fórmules per a combatre el llenguatge racista amb col·lectius afrodescendents com Top Manta o Afrodiccionario. El festival ha traslladat, a més, part de l’ambient i del cartell de 2026 a la població reclusa de la província i ha impulsat una campanya de suport a projectes socials mitjançant les aportacions del públic beneficiari dels abonaments inclusius.
Més sostenibilitat i menys calor
El festival ha reforçat també les mesures de sostenibilitat. La instal·lació de 54 punts d’aigua potable entre la zona d’acampada i el recinte ha permés evitar, segons l’organització, l’emissió d’unes 300 tones de CO₂. També s’ha instal·lat un sistema de bateries solars per a reduir el consum de dièsel i s’ha adaptat el recinte per a convertir-lo en refugi climàtic.
A més, l’organització ha reestructurat els horaris "per a esquivar les hores de més calor", una mesura que, segons Giunta, ha sigut "ben acollida pel públic".
La proposta gastronòmica ha oferit un recorregut per cuines del Senegal, l'Argentina, el Japó, l’Índia o Jamaica, amb 25 plats del món i opcions vegetarianes, veganes i de quilòmetre zero.
Un festival que amplia horitzons sense perdre les arrels
En l’àmbit musical, l’organització destaca la transformació de la proposta artística d’enguany, amb un gir "fort cap al dancehall", però en diàleg amb "la cadència roots més pura" i amb "el so pioner".
"El cartell ha sigut nou; l’objectiu era arribar a un públic més ampli. El festival es transforma, però no oblida les seues arrels ni el públic reggae", ha resumit Giunta.
El director ha confirmat que el Rototom Sunsplash tornarà a Benicàssim l’agost de 2027.
Més llegit
-
El veïnat de Tavernes de la Valldigna torna a eixir al carrer a exigir la regeneració de la platja
-
L'incendi de la Calderona evoluciona favorablement, però es manté l'orde d'evacuació per al veïnat de Gátova fins que es done per estabilitzat
-
Trobat el cadàver d'un home desaparegut després d'entrar de nit a la mar a Benicarló
-
Estabilitzat l'incendi de Segorbe que ha cremat vora 632 hectàrees de la Calderona
-
Cara a cara amb el foc a Gátova: fins on han arribat les flames
-
La sanitat pública valenciana incrementa la plantilla en més de 3.600 places en tres anys
Més vist
-
21.08.2026 | Entrada mora dels Moros i Cristians d'Ontinyent (Part 1)
-
21.08.2026 | Entrada mora dels Moros i Cristians d'Ontinyent (Part 2)
-
22.08.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
21.08.2026 | Entrada cristiana dels Moros i Cristians d'Ontinyent (Part 1)
-
21.08.2026 | Entrada cristiana dels Moros i Cristians d'Ontinyent (Part 2)
-
Terra de festes | Useres, Torrevieja i Catadau