Ana Gisbert, la primera dona alferes que ha fet història en els Moros i Cristians d’Alcoi 2025
L'acompanyem en els moments previs a desfilar en l'Entrada mora que ha marcat un abans i un després en la festa, on ser capità o alferes era, fins ara, un honor reservat als homes
Ana Gisbert Mira-Perceval ha fet història en les festes de Moros i Cristians d’Alcoi. Enguany ha sigut la primera dona alferes i hem viscut amb ella els moments d'abans de la desfilada. Ana s'ha transformat en Fanu, una dona guerrera que es vestia d'home per a poder lluitar i que hui s'ha convertit en tota una metàfora.
Ana ens confessa que ja de matí s'ha despertat amb nervis. I és que no és poca cosa, perquè amb ella arriba el que fa uns anys pareixia impossible: que una dona ocupara un càrrec en la festa. "Per tots els llocs a què he anat m'he trobat molt de suport, molta estima", ens contava.
Anit va triomfar, l'acompanyava un seguici que escenificava una travessia pel desert. Un camí ple d'obstacles com el que les dones han hagut de travessar perquè arribara este moment. Fins i tot el nom dels participants de la filà Marràqueix és significatiu. Són els mujaribs una paraula inventada que engloba homes i dones amb vestits molt semblants que fan hui un pas més per la igualtat en la festa.
Els avanços en la tradició
La filà Marràqueix d’Alcoi ha sigut capdavantera en la integració de les dones en la festa. Van ser les primeres a fer la diana, a fer esquadra en l'entrada i ara, a tindre una alferes mora. “En general, he notat el suport. Hi ha gent que no ho comparteix, però són una minoria”, ens ha explicat Ana. Enguany, esta alferes no només ha representat enguany els Marràqueix, sinó a totes les dones que durant anys, i des de l'anonimat, han lluitat per poder ser-ho tot dins de la festa.