Magda Simó: "Entre poal i poal de fang vaig acabar els últims capítols del manuscrit"
Parlem amb la flamant guanyadora del Premi Lletraferit per És naufragi, una història "de dones que fugen i de totes les ferides íntimes que tenim però ningú se n'adona"
"És una història de dones, de dones que fugen, i de totes les ferides íntimes que tenim sense que ningú se n'adone". Amb estes paraules descriu Magda Simó, la guanyadora del premi Lletraferit 2024, És naufragi, la novel·la que l'ha convertida en la segona autora que guanya este guardó, després de Puri Mascarell per Mireia.
L'escriptora i periodista de la Jana (Baix Maestrat), que actualment viu a Alfafar (Horta Sud), conta que va haver d'acabar els dos últims capítols del llibre els dies posteriors a la DANA. "Jo tenia la fita personal d'acabar el manuscrit per a la data límit de presentació d'originals al Premi Lletraferit, i em va agafar en plena DANA", rememora Simó. "Entre poal i poal de fang vaig acabar els dos últims capítols i els vaig enviar", afegeix.
En És naufragi la protagonista mamprén una fugida, durant la qual recorda històries d'altres dones que van haver de fugir abans per necessitat o per obligació. Segons avança l'autora, són dones que fugen "per culpa dels homes, del patriarcat i del masclisme estructural". També ho fan a causa "d'una pressió i d'una càrrega mental que les deixa absolutament cremades i esgotades".
La novel·la fa viatges en el temps per a contar diferents històries protagonitzades per dones, fet que Simó descriu com una història general de la feminitat. "Hi ha diferents circumstàncies i contextos en què la necessitat d'emancipació i de llibertat és la mateixa. És el mateix que l'any 1890 una xica vulga ser mestra i son pare no li deixe estudiar que una dona de hui en dia se'n vaja de casa perquè no aguanta el marit", expressa.
A més, Simó revela que sempre ha escrit, però que mai havia tret les seues creacions de la intimitat. La que acabaria sent És naufragi era una història que s'estava covant durant molt de temps al seu cap. Però no la va materialitzar fins fa poc, gràcies, sobretot, al suport de la seua millor amiga, que l'animava a portar endavant el projecte. "Va ser una gestació molt lenta i un part molt ràpid, vaig trencar aigües i vaig deixar anar la criatura", apunta l'escriptora.
Això sí, per a poder gaudir d'esta història d'emancipació femenina encara haurem d'esperar un temps. És naufragi, la primera novel·la de Magda Simó, arribarà a les llibreries a l'abril. Mentrestant, l'autora podrà pair un reconeixement que confessa que encara no ha tingut temps de processar.
Més llegit
-
L'Aemet manté hui l'interior de València i Alacant en avís groc per calor i l'eleva a roig al prelitoral de València este dimecres
-
David Sánchez, germà del president del govern, condemnat a nou anys d'inhabilitació per a ocupació pública
-
Tanquen al bany el tram del Xúquer on s'han ofegat dos persones en només cinc dies
-
Un home de Burjassot i una dona de l'Alcora, ferits en l'últim 'encierro' dels Sanfermines
-
El president d'Avamet, al jutjat de la dana: "En la webcam es veia com la rambla de Poio es desbordava a Paiporta a les 18:40 h o 18:50 h"
-
Detenen una segona germana per la sostracció d’un bebé de l’Hospital de Gandia