Directes
Ara en la televisió
VA DE BO
Eurolliga: Olympiakos - València Basket

El consum cultural es dispara: rècord d’assistència a museus, monuments i concerts

L’enquesta mostra que la tauromàquia és pràcticament l’únic àmbit cultural en retrocés, amb una caiguda de dos punts

La cantant Aitana, en una de les seues actuacions / Rocío Ruz (Europa Press)

El consum cultural a Espanya ha assolit els millors resultats de les dos últimes dècades, segons l’Enquesta d’Hàbits i Pràctiques Culturals 2024-2025, elaborada pel Ministeri de Cultura. Els joves encapçalen la participació en tots els àmbits: visiten més museus i monuments, assistixen a més espectacles en directe i presenten les taxes de lectura més altes.

Segons ha explicat el secretari d’Estat de Cultura, Jordi Martí Grau, els resultats mostren que no només s’han recuperat els descensos registrats durant la pandèmia, sinó que s’han superat els màxims del 2018 i 2019; s'aconseguixen, així, les millors xifres des que es va publicar la primera edició de l’enquesta, l’any 2002.

L’estudi, realitzat entre març del 2024 i febrer del 2025 amb una mostra de 16.000 persones majors de setze anys, indica que el 64,9% de la població va llegir almenys un llibre a l’any, el 56,7% escolta música cada dia i gairebé la meitat (48,5%) va acudir almenys una vegada al cinema durant l’any.

Més visites a museus, monuments i espectacles en directe

Les visites a museus, exposicions i galeries d’art arriben al 47,6%, la xifra més alta registrada fins ara. També augmenten les visites a monuments i jaciments arqueològics, que han passat del 36% al 52,1% en vint anys.

Pel que fa als espectacles en directe, el 47% de la població va assistir a algun acte d’arts escèniques o musicals, liderats pels concerts de música actual (32,1%), seguits pel teatre (24,7%), la música clàssica (9,7%) i l’òpera (4%).

Martí Grau ha atribuït este increment, especialment entre els joves, a iniciatives com el Bo Cultural Jove i a una “major inversió pública” en biblioteques i equipaments culturals.

La tauromàquia, l’únic sector que recula

L’enquesta mostra que la tauromàquia és pràcticament l’únic àmbit cultural en retrocés, amb una caiguda de dos punts respecte a l’anterior edició. Segons Martí Grau, “el públic que va als bous és una quinta part del que hi anava fa uns anys”.

D'altra banda, les dones continuen liderant l'hàbit lector —el 68,2% llig almenys un llibre a l’any, davant del 61,4% dels homes—, mentre que ells visiten més monuments i juguen més a videojocs. L’enquesta també constata que el nivell d’estudis és una de les variables més determinants: a més formació, més participació cultural.

El 74% té alguna plataforma digital

El consum digital també es consolida: el 74% dels espanyols té alguna subscripció a plataformes de continguts, principalment de pel·lícules i sèries (64,5%), música (42,3%) i televisió (39,6%). Per primera vegada, l’enquesta recull dades sobre pòdcasts, que escolten el 14,7% de la població.

Tot i les bones dades, la falta de temps continua sent el principal obstacle per al consum cultural: afecta gairebé la meitat dels enquestats pel que fa a la lectura i prop del 30% en la visita a museus i cinemes.

També et pot interessar

Veure totes les activitats