‘Valencians al món’ enceta l’any celebrant el Dia de Morts mexicà a Guadalajara
El programa més viatger torna aquest dimecres amb un passeig per les tradicions immaterials de Guadalajara, capital de l’estat de Jalisco, bressol del ‘mariachi’.
Aquest dimecres 12 de gener a les 22:00 hores, en À Punt, Valencians al món enceta el nou any amb un viatge al continent americà i ens descobreix els secrets de Guadalajara. El reporter Lluís Liñana visita la tercera ciutat de Mèxic i ens mostra el seu ric patrimoni immaterial.
Lluís, de València, es va traslladar a Guadalajara per amor fa ja 9 anys. Amb este professor universitari visiterem el centre de la ciutat: la Catedral, el Teatro Degollado, la Plaza Fundadores i un mercat tradicional dedicat al Dia de Morts, on cuinen el tradicional pa de morts. També amb ell anirem a la Barranca de Huentitán, un corredor biogeogràfic i pulmó verd de la ciutat.
Paz, d’Alcoi (Alcoià), és amant dels animals i precisament això la va dur a Guadalajara fa 15 anys. De fet, esta professora d’universitat ens mostrarà la protectora de gossos a la qual fa de voluntària. Amb ella visitarem el poble de Tequila, bressol del licor més conegut de Mèxic. Serem testimonis de la recol·lecció de l’agave i de la transformació d’esta planta suculenta en el famós destil·lat. I no podia faltar un tast a la gastronomia local: menjarem pozole, una sopa de dacsa, tacos i enchiladas.
Pasqual, de Serra (Camp de Túria), fa 6 anys que viu a Guadalajara. Este empresari ens descobrirà la lluita lliure mexicana, un espectacle que barreja esport i teatre. Amb ell visitarem el llac de Chapala, el més gran del país, i el poble d’Ajijic, conegut pels seus murals artístics. Ell ens obrirà les portes d’un cementeri, on viurem de primera mà les celebracions del Dia de Morts. Sabrem com es decoren les tombes i com es fa l’altar típic.
José va decidir deixar la vida a Paterna (Horta Sud) fa 8 anys per a fundar la seua empresa d’articles per a jovenetes de quinze anys, la festa d’aniversari més popular del país. Amb ell veurem una charreada, una pràctica tradicional dedicada a la cria de cavalls i ramat originada a Salamanca i exportada a Mèxic. També ens vestirem amb el tradicional model de charro i sabrem com es fabriquen els típics barrets mexicans.
‘Valencians al món’ viatja a la tercera ciutat de Mèxic
La ciutat és coneguda com el Silicon Valley de Mèxic, amb la presència de diverses companyies d'alta tecnologia com ara General Electric, Intel, Hitachi, Hewlett Packard, Siemens, Flextronics i d'altres. Això no obstant, des de temps colonials, la ciutat s'ha consolidat com un centre de comerç, transport i comunicacions entre els port de l'oceà Pacífic i el centre i el nord del país. El turisme també s'ha convertit en una de les activitats més importants de la ciutat, així com de l'estat de Jalisco, per la seua proximitat amb les platges de Puerto Vallarta, Manzanillo i Mazatlán.
Valencians al món s'ha adaptat als temps covid-19, respectant les normes de cada país i reflectint com viuen els valencians en les diverses destinacions.
Més llegit
-
Estos són els dotze festius autonòmics del calendari laboral del 2026
-
À Punt estrena l’exitosa sèrie britànica ‘Doc Martin’, una comèdia diària per a les vesprades d’estiu
-
Moren tres banyistes a les platges de Gandia, Dénia i Benissa
-
Almussafes registra un sisme de magnitud 2,7 i Silla dos més, de magnitud 2,1 i 1,9, respectivament
-
Les farmàcies estudien fer vaga pels impagaments: "Hem de demanar préstecs per a sufragar la despesa de la Seguretat Social"
-
Laura Morell, sobre la llei Bolaños: “La reforma només pretén el control des de dins del poder judicial”
Més vist
-
Informe | La Laboral de Xest
-
30.06.2025 | A la fresca
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
La Universitat Laboral de Cheste, ciutat educativa de primer nivell
-
Carles Alberola recorda la Universitat Laboral de Cheste: “Era un paradís”
Més escoltat
-
30.06.2025 | Línia de fons
-
30.06.2025 | Luís Fernández, VIELCA INGENIERÍA
-
27.06.2025 | L'estiu 'A la fresca' amb Eduard Forés i Maria Fuster
-
30.06.2025 | 90 minuts
-
30.06.2025 | “Fil d’Irene”, el calvari de les dones migrants llatinoamericanes que busquen una nova vida als Estats Units
-
30.06.2025 | A poqueta nit | Primera Part