Repassem la indumentària valenciana de la mà de Xavier Rausell, director del grup Les Folies de Carcaixent
El grup de balls populars Les Folies, que va participar en la Crida 2025, ha visitat el plató del programa En directe
Una representació del grup de balls populars Les Folies de Carcaixent, amb el director Xavier Rausell, han estat al plató del programa En directe. Xavier Rausell, com a investigador i especialista dels vestits tradicionals valencians, ha explicat la importància de conéixer les arrels de la indumentària. Des de l'escola d’indumentària tradicional Cànem que dirigeix Salud Domingo, difonen i ensenyen costura i patrons antics. Fan tot un treball d’investigació que després, ja des del grup de balls populars Les Folies, “els veiem en 3D, com dic jo, ja que tots eixos vestits els mostrem amb els balls”.
Les Folies de Carcaixent van participar en la Crida del 2025 a València, aportant calidesa i tradició a l'espectacle, i va ser tot un èxit. "Estem molt contents d'haver treballat en eixe espectacle. Ja era hora que un grup de danses participara en un acte tan mediàtic i festiu com és la Crida".
Xavier, a Cànem, és professor de l’assignatura Història de la Indumentària. "Jo em dedique a investigar el perquè dels nostres vestits... A entendre cada peça d'on ve i per a què serveix". Com ell ha destacat "no volem fer una recerca museística per a ficar-ho dins d'una urna; ha de servir per a construir, donar ús".
Al programa En directe, a més, hem pogut conéixer, amb tot detall, les diferents peces tant de la indumentària femenina com de la masculina. La vestimenta femenina inclou unes nou peces: la camisa, els brials, la falda o guardapeus, el gipó o cosset, el mocador de pit, les calces, les sabates o espardenyes, les joies i ornaments i les mantellines i dengues al cap. La indumentària masculina de l'home està integrada per: la camisa, els saragüells o calçó, el jupetí, la jupa, la faixa, les calces, les sabates o espardenyes, el mocador, còfia o barret d'arboços, els barrets i la capa o manta.
Més llegit
-
Investiguen la presumpta agressió sexual a una menor trans de 17 anys després de ser intoxicada amb droga alfa a València
-
Investiguen la sostracció d’un bebé a l’Hospital de Gandia en mans del pare
-
Els whatsapps de Mazón a Catalá la nit de la dana: “Hi haurà molts morts, desenes segur”
-
Troben mort el jove desaparegut que es banyava al riu Xúquer
-
Un accident en el 'bypass' a Godella genera més de dèsset quilòmetres de retenció en plena hora punta
-
Un jutjat imputa l’agent de la Policia Nacional que va agredir per l’esquena una docent jubilada