Dia Meteorològic Mundial
Cada 23 de març és el dia de la meteorologia
Cada 23 de març l'Organització Meteorològica Mundial (OMM), i tota la comunitat meteorològica, celebra que aquest mateix dia de l'any 1950 va entrar en vigor el conveni de creació d'aquesta organització.
Si l'any passat el lema del dia estava relacionat amb l'observació dels núvols, enguany és "Weather-ready, climate-smart", que ha sigut traduït com a "Llestos per a l'oratge, preparats per al clima".
El dia 19 de març va ser el Dia Mundial de l'Aigua. Segons el secretari general de l'OMM, l'oratge, el clima i l'aigua són clau per al benestar, la salut i la seguretat alimentària de la població mundial, però també poden ser destructius per la manifestació, cada vegada més freqüent, de fenòmens meteorològics intensos com ara ciclons tropicals, onades de calor i sequeres, entre d'altres.
Clima no és oratge
Aquests dies són de divulgació i de deixar més clar encara entre la societat la diferència entre oratge (o temps) i clima. Difícilment comprendrem què és el canvi climàtic (el canvi del clima), si no tenim clara la diferència entre clima i temps.
Recordem que 'oratge' són les condicions meteorològiques en un moment i en un lloc determinats, i 'clima' són les condicions mitjanes en un lloc determinat en un període de temps que, normalment, es fixa en 30 anys. Per tant, el canvi del clima no el podem veure en els canvis d'un any, o d'un mes, o d'una setmana, cal veure els canvis en períodes de temps de dècades, com a mínim.
L'Agència Estatal de Meteorologia ha constatat, amb les dades registrades al llarg de més de 100 anys a la Comunitat Valenciana, que al nostre territori s'observa un canvi del clima, amb una clara tendència al calfament. A més, des de 2014 s'han registrat els 4 anys més càlids des que hi ha dades registrades.
És un dia de reconeixement i agraïment
A tot el món s'organitzen actes commemoratius amb què es busca principalment reconéixer sempre el treball dels observadors meteorològics. Darrere d'una dada meteorològica sempre hi ha una estació i un observatori que han de mantindre's actius i en correcte funcionament. Aquestes tasques sempre estan finalment recolzades en observadors locals, que moltes vegades passen desapercebuts.
És un dia de celebració i de reconeixement del treball de totes les persones que, de manera desinteressada, col·laboren amb organitzacions meteorològiques, associacions i mitjans de comunicació, fent arribar dades i comentaris de les condicions meteorològiques al seu lloc d'observació. Aquestes persones, a més de mantindre en correcte estat les estacions de mesura al llarg de molts anys, col·laboren en la divulgació de la meteorologia i la climatologia del nostre territori.
Bon dia meteorològic!
Més llegit
-
Un robatori de coure entre Algemesí i Benifaió provoca retards en la línia C2
-
Fabra seu al banc dels acusats per les suposades irregularitats d'un patrocini al pilot Álex Debón
-
Reobri el pont que uneix Torrent i Alaquàs després del tancament per a reparar els danys de la dana
-
Tres dies més de sol i calor
-
El pont d’accés a Torrent per la CV-403 es talla este diumenge per a acabar la reparació
-
Consum insta Airbnb a llevar de manera immediata 65.000 anuncis il·legals de pisos turístics
-
Victòria de Champions a Montjuïc (2-3)
-
La coalició de dretes del primer ministre Luís Montenegro guanya les eleccions a Portugal
-
Dilluns assolellat amb temperatures de fins a 30 graus al golf de València
-
Jutgen els dos patrons d'una pastera que va arribar a Moraira amb quinze migrants després d'una precària travessia
Més vist
-
18.05.2025 | Informatiu nit
-
18.05.2025 | Informatiu nit | L'oratge
-
18.05.2025 | Una millor vida
-
Una herència complicada
-
18.05.2025 | Informatiu migdia
-
17.05.2025 | Bous des d'Almassora
-
18.05.2025 | Informatiu nit | Esports
-
Secuestro en el paraiso
-
16.05.2025 | Proclamació de la bellesa del foc infantil d'Alacant 2025
-
18.05.2025 | Apunts de pilota
Més escoltat
-
18.05.2025 | Línia de fons
-
17.05.2025 | Fem banda
-
18.05.2025 | Les notícies de matí cap de setmana
-
18.05.2025 | Fem banda
-
17.05.2025 | Fora de cobertura
-
18.05.2025 | Amunt i avall | Segona Part
-
17.05.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana
-
16.05.2025 | El Musiquer T10
-
19 de maig - Monrou intrepreta el cèlebre “Happy Birthday Mr. President” (1962)
-
18.05.2025 | Amunt i avall | Tercera Part