Directes
Ara en la televisió
A LA FRESCA

El virulent incendi de Tarragona ja devora 2.900 hectàrees i obliga a confinar 18.000 persones

Les fortes ratxes de vent durant la nit han complicat molt les tasques d'extinció i les autoritats avisen que hi ha al davant "hores crítiques"

Una imatge de l'incendi forestal declarat a Paüls, este dimarts / Bombers de Catalunya

L'incendi forestal d'alta intensitat iniciat dilluns a Paüls (Tarragona) afecta ja una superfície de 2.899 hectàrees i ha obligat a confinar 18.000 veïns de set poblacions de la zona, segons l'últim balanç actualitzat este dimarts pels equips d'emergències de la Generalitat de Catalunya. En concret, Protecció Civil ha ordenat el confinament a casa dels residents dels municipis de Paüls, Xerta, Alfara de Carles, Aldover, Tivenys i Roquetes i dels barris dels Reguers, Bítem i Jesús de Tortosa, tot a la comarca del Baix Ebre. A més, als 1.200 habitants del Pinell de Brai i de Prat de Comte se'ls ha ordenat un confinament parcial, ja que poden eixir de casa, però tenen limitada la mobilitat perquè no isquen del municipi.

Segons l'últim balanç dels agents rurals, amb dades de les 10:00 hores, el foc continua avançant sense control, majoritàriament per zona forestal, després d'una nit extremadament complicada per als bombers, amb ratxes de vent de fins a 90 quilòmetres per hora. Esta intensitat està dificultant les labors d'extinció. La virulència de les flames és tal que la fumeguera generada ha travessat el mar Mediterrani fins a arribar a la província d'Alacant, a les comarques de la Marina i el Baix Segura, on ha generat una forta olor de cremat que ha posat el veïnat en alerta.

A causa del foc, ahir els cossos d'emergència van evacuar unes 50 persones, majoritàriament d'una urbanització d'Alfara de Carles i de masies aïllades. En declaracions als mitjans des del lloc de comandament dels bombers, la consellera d'Interior, Núria Parlon, ha explicat que no s'espera fer més desallotjaments i que el confinament és la mesura adoptada per Protecció Civil de cara a "protegir la població i minimitzar els riscos quant a la seguretat". De moment, sols s'ha alçat la restricció a Remolins.

Les flames, que han causat un gran fumeral, continuen actives espentades pel vent. La Generalitat de Catalunya ha desplaçat a la zona 89 dotacions de bombers, amb 289 agents, i ha sol·licitat la col·laboració de la Unitat Militar d'Emergències (UME). El cos estatal aporta uns cent efectius, alguns procedents de la base valenciana de Bétera, que se sumen als dos hidroavions del Ministeri per a la Transició Ecològica que ahir ja es van incorporar al dispositiu. "Encara queden hores crítiques en l'extinció d'este incendi", ha apuntat la consellera catalana, que ha aprofitat també per a demanar prudència a la població.

Situació "molt difícil"

El cap dels Bombers de la Generalitat catalana, l'inspector David Borrell, ha indicat que el vent ha sigut el gran enemic del dispositiu antiincendis durant la nit i està complicant molt les tasques: "Ens ha sorprés la violència amb què ha bufat; és a dir, sí que esperàvem que augmentara el vent de trenta a quaranta o cinquanta quilòmetres per hora, però no als noranta quilòmetres per hora sostinguts". Ha assegurat que les condicions meteorològiques per les intenses ratxes ha posat als equips d'emergència en una situació molt complicada i que els treballs d'extinció s'han fet de "manera molt difícil, molt precària, molt dura".

Ha explicat que "la prioritat principal" se situa al flanc esquerre per a evitar que el foc arribe a l'altre costat de l'Ebre. També, que a partir del migdia, amb el canvi de vent, s'espera que l'incendi, en les seues paraules, es puga afrontar de manera diferent, atés que el vent de marinada és més suau que el de mestral.

El president de la Generalitat catalana, Salvador Illa, té previst desplaçar-se al centre de comandament de Tortosa una vegada finalitze la reunió setmanal del govern autonòmic, amb l'objectiu de reunir-se amb els alcaldes dels municipis afectats i seguir l'evolució de l'incendi.

També et pot interessar

Veure totes les activitats