Una medusa sobreviuria al calfament global i l'acidificació oceànica
El CSIC ha registrat proliferacions massives de la medusa d'ou estrelat al llarg de les costes mediterrànies
Un equip de l'Institut de Ciències Marines d'Andalusia, del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha conclòs després de realitzar un estudi que la medusa d'ou estrelat podria sobreviure al calfament global i a l'acidificació dels oceans.
Concretament, el grup ha investigat els efectes de l'acidificació oceànica causada per l'absorció de CO₂ dels oceans i l'augment de la temperatura de la mar sobre la reproducció asexual i la dinàmica poblacional de l'espècie Cotylorhiza tuberculata, una de les meduses típiques del Mediterrani.
Segons el CSIC, durant les últimes dècades s'han registrat proliferacions massives d'aquesta espècie al llarg de les costes mediterrànies, sobretot en el Mar Menor.
En les últimes dècades, l'aparició de blooms o proliferacions de meduses s'ha relacionat amb variacions ambientals i canvis en l'ecosistema. La sobrepesca, l'augment de la temperatura i l'acidificació oceànica són alguns dels factors als quals s'ha atribuït la troballa massiva de meduses en les costes. A més, l’estudi suggereix que les espècies més tolerants als canvis ambientals ocasionats pel canvi climàtic podrien reemplaçar espècies més vulnerables.
"La dominància d'uns pocs organismes generalistes podria conduir a la proliferació d'uns altres més oportunistes, com les meduses. Per això, s'està començant a estudiar l'efecte conjunt del calfament i l'acidificació sobre els organismes gelatinosos", ha afirmat Angélica Enrique-Navarro, investigadora principal de l'estudi.
L’investigació ha conclòs que aquesta espècie es podrà aclimatar gradualment i a llarg termini als canvis ambientals. "La presència de microalgues simbionts en aquesta espècie modula els efectes negatius del descens de pH sobre la seua supervivència", explica la científica.
Més llegit
-
Set anys de presó per a l'exdirector de l'Hospital General de València Sergio Blasco per manipular contractes sanitaris
-
S'eleven a 164 els morts i a 971 els ferits pels dos forts terratrémols de Veneçuela
-
El Congrés aprova la moció del PP que insta Sánchez a sotmetre's a una qüestió de confiança i dimitir
-
Una discussió veïnal en una urbanització de Dénia acaba amb un home mort
-
El Ministeri d'Educació abaixarà les ràtios en l'etapa 0-3: màxim de quatre menors d'un any per educador
-
Ábalos denuncia des de la presó que ha sigut víctima d'un juí “polític”