Un estudi del sector jogueter alerta que el 91% de la xicalla fa un ús "excessiu" de les pantalles
Experts recomanen joguines tradicionals i temps a l'aire lliure per a un desenvolupament infantil sostenible
El 81% dels professionals sanitaris ha detectat un augment dels problemes en el desenvolupament infantil associats a l'ús "excessiu" de les pantalles, segons les conclusions d'un estudi sobre l'impacte de la sobreexposició als dispositius en la salut de la xicalla. L'informe s'ha presentat este dilluns coincidint amb l'eixida de la 35 Guia AIJU 2025-25 de joguets, que elabora anualment l'Institut Tecnològic de Producte Infantil i Oci, amb seu a Ibi (Alcoià). Enguany ha comptat amb la percepció de 65 metges especialistes en infància, que coincidixen que l'ús excessiu de les pantalles afecta negativament el creixement dels menors. També s'ha comptat amb la participació de 334 famílies amb fills entre 0 i 17 anys.
La preocupació per l'ús dels dispositius amb pantalles és compartida per famílies i professionals de la salut, que inclouen entre els efectes en el desenvolupament físic, cognitiu, emocional i social en la infància conseqüències en el descans (81%), salut mental (69%), obesitat i problemes visuals (63%) i alteracions posturals i neuromotores. L'anàlisi apunta que nou de cada deu xiquets i xiquetes, el 91%, passa més temps del que es recomana davant de les pantalles.
A pesar que quasi la totalitat de les llars enquestades (96%) n'estableix normés d'ús sobre l'ús d'estos aparells, el 71% troba dificultats per a mantindre-les a causa de factors com la falta de temps, la necessitat de suport durant altres tasques i conflictes amb els fills. Es posa també de manifest que el 98 % dels xiquets de 4 a 6 anys no complix el criteri fixat per l'Associació Espanyola de Pediatria (AEP), de cap pantalla abans de fer sis anys.
Les veus especialistes recorden que el joc amb joguets tradicionals és la millor medicina per a un desenvolupament infantil saludable i per això recomanen jugar a l'aire lliure almenys una hora al dia. "Esta investigació reafirma la necessitat de generar entorns de joc i socialització lliures de pantalles, que promoguen un desenvolupament infantil saludable i que l'ús de les tecnologies siga actiu i guiat per les famílies i els professionals", ha afirmat el coordinador de l'àrea d'investigació infantil d'AIJU, Pablo Busó.
La Guia AIJU 2025-26 és l'única a Espanya avalada per institucions de consum per a recomanar productes que han superat informes pedagògics i d'usabilitat amb més de cent hores de joc lliure. Dins hi apareixen ressenyats 66 productes.
El director general de la patronal nacional joguetera, José Antonio Pastor, ha destacat que ens trobem en "un moment de canvi en el qual les pantalles ocupen bona part de les vides, però en el qual també les famílies estan més sensibilitzades amb tots els beneficis que el joc aporta en el desenvolupament dels xiquets".
Més llegit
-
La xiqueta de quatre anys ingressada al Clínic després de ser atesa a la clínica dental d'Alzira ix de l'UCI
-
Sanitat va mantindre ahir una reunió amb l'anestesista de la clínica dental d'Alzira i remetrà un informe a l'autoritat judicial
-
Un de cada tres joves creu que vendre contingut sexual per OnlyFans és una forma legítima de guanyar diners
-
El ponent, protagonista en una jornada amb mínimes més altes i avisos grocs per vent al centre i sud del territori
-
Alacant es manifesta en defensa de la llengua i en commemoració de l'aprovació de Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià
-
La clínica dental d'Alzira on va ser atesa la xiqueta morta no tenia autorització per a fer "sedació amb fàrmacs intravenosos"