Directes
Ara en la televisió
A LA SACA

Un enginyer confirma que a les 20:41 hores va alertar la Generalitat i la CHX del desbordament de la presa de Buseo

El tècnic va pronosticar que l'embassament, sota gestió de la Generalitat, es desbordaria poc abans de la mitjanit i va insistir en l'alerta, passades les 23 hores, per correu i amb una telefonada a l'112

Captura del correu d'alerta de l'enginyer, Albert Canet, a les 20:41 hores / À Punt NTC

Un enginyer del grup Typsa, l'empresa que gestiona la presa de Buseo (Sot de Chera, la Serrania), ha confirmat este dimarts a la jutgessa de Catarroja que va enviar un correu a les 20:41 hores del dia de la dana alertant del risc de desbordament de l'embassament tant a la Generalitat, propietària de l'embassament, com a la Confederació Hidrogràfica de Xúquer (CHX). La informació contenia dades del cabal i pronosticava el desbordament en el termini de tres hores i mitja, prop de la mitjanit, des del desaiguador lateral de la infraestructura. En còpia consta Pedro Rivas, el director de l'explotació, que gestiona l'administració valenciana.

El tècnic, Albert Canet, ha declarat que només enviar la informació va dirigir-se cap a la presa, però va haver de pegar mitja volta per l'estat de les carreteres. Ja des de sa casa, on calcula que va aconseguir aplegar a les 22:50 hores, va redactar un segon correu que acabaria enviant a les 23:03 hores.

L'enginyer, primer per la dreta, en l'arribada al jutjat de Catarroja / À Punt NTC

Hi advertia que la situació era "roïna", que la presa estava a punt de desbordar-se "per coronació" i que no havia pogut contactar amb els operaris. La mateixa informació la va transmetre a les 23:36 hores al telèfon d'Emergències 112. Canet també ha indicat que a les 22 hores van deixar de rebre informació sobre el sensor de la presa, perquè l'havia arrancat el corrent.

Dos possibles morts pel desbordament

La investigació judicial atribuïx dos morts al possible desbordament de la presa a Sot de Chera: un menor (Manuel) i son pare (Plácido), el cadàver del qual va ser localitzat a Vilamarxant. Estima que van faltar passades les 23 hores sense que ningú els advertira de cap risc.

El 10 de novembre la magistrada que intruïx la causa penal va demanar un informe a la Subdirecció General d'Emergències de la Generalitat perquè remetera al jutjat tota la informació sobre la gestió de la crisi a la presa.

Estes revelacions han motivat la petició perquè declare en la comissió de les Corts el conseller d'Agricultura, Miguel Barrachina.

La presa de Buseo (Sot de Chera), després de la dana / Rober Solsona (Europa Press)

Bernabé vol que ho explique Barrachina

Després d'estes afirmacions que ha fet l'enginyer en el jutjat, la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha exigit al conseller d'Agricultura, Miguel Barrachina, que aclarisca "per què no es va dir res, ni mu", de la presa de Buseo en el Cecopi el dia de la dana. Bernabé apuntava que ell és "el màxim responsable" d'esta presa, donat que és propietat de la Generalitat, i que pel seu desbordament "van morir set persones". "Haurà d'explicar què estava fent i per què no van avisar, per què no van advertir, per què no van posar el nivell 2 en la presa de Buseo fins al dia 30. Què estaven fent? És un altre despreocupat més dels que estaven en el govern el 29 d'octubre? Doncs sí, ara resulta que tenim un altre despreocupat més i hui és el portaveu del nou govern de Juanfran Pérez Llorca".

Preguntada per si a ella li va arribar esta informació i per si en el Cecopi es va tractar, ha garantit que "per descomptat" a tots els que, com ella, estaven connectats eixa vesprada al Cecopi, "ningú" els "va dir res de la presa de Buseo en les hores crítiques de la presa de Buseo". "Ací no es va dir ni mu, ni una sola informació sobre la presa de Buseo", ha asseverat en declaracions als mitjans de comunicació. Bernabé ha urgit a Barrachina a explicar "què estava fent ell el dia 29", en referència al dia de la barrancada, com a "màxim responsable de la presa de Buseo: Per què no es va donar ni una sola informació referent a la presa de Buseo?".

També et pot interessar