Directes
Ara en la televisió
ESPECIAL INFORMATIU
Debat de política general

Un de cada cinc morts en accidents de trànsit a la Comunitat Valenciana és vianant

L’estudi de la Fundació Línia Directa alerta que la taxa de mortalitat es dispara en les persones majors de 65 anys i duplica la mitjana general

Control de velocitat de la Guàrdia Civil / Ministeri de l'Interior

El 20,8% de les persones mortes en accidents de trànsit a la Comunitat Valenciana entre el 2014 i el 2023 eren vianants, segons l’estudi Caminar segurs. Accidentalitat i riscos dels vianants a Espanya (2014-2023), elaborat per la Fundació Línia Directa amb la col·laboració de Fesvial. La xifra se situa lleugerament per damunt de la mitjana estatal, que correspon a un 20,4%.

A escala estatal, en este període s’han registrat més de 124.000 sinistres amb vianants implicats, amb quasi 3.500 morts i més de 130.000 ferits, dels quals uns 17.000 van requerir hospitalització.

L’estudi assenyala que en el 72% dels atropellaments el vianant no havia comés cap infracció. Tot i això, segons l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses, el 41% dels vianants morts havien consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs.

El perfil més vulnerable són els majors de 65 anys, que presenten una taxa de letalitat que duplica la mitjana general. A més, els homes corren un risc doble de morir atropellats que les dones: ells, sobretot en carretera, i elles, en zones urbanes. L’edat mitjana de les víctimes se situa en 45 anys.

El 86% dels accidents amb vianants es registren en ciutat, però la mortalitat en carretera es multiplica per huit a causa de la velocitat. De fet, els atropellaments són la primera causa de mort per accident de trànsit en zones urbanes, ja que representen un 42% del total.

El paper dels conductors i dels “vianants tecnològics”

Les infraccions més freqüents dels conductors en este tipus d’accidents són no respectar passos de vianants o semàfors i circular amb excés de velocitat. Pel que fa als vianants, el 16% dels sinistres tenen a veure amb creuar fora del pas zebra.

El treball també alerta sobre el fenomen del vianant tecnològic: joves d’entre 18 i 25 anys que caminen amb el mòbil o auriculars en zones universitàries o d’oci, un mal hàbit que reduïx l’atenció i augmenta el risc d’accident.

La directora general de la Fundació Línia Directa, Mar Garre, ha recordat que “tots som vianants en algun moment, i per això cal extremar la sensibilització i el respecte en la convivència viària”.

També et pot interessar

Veure totes les activitats