Tornen a coronar el Micalet amb l'antic telègraf del segle XIX
El mecanisme informava amb un codi òptic de l'arribada de les diferents naus al port de València.
Des d'aquest divendres es pot contemplar a la catedral de València la rèplica d'un gran telègraf visual que a mitjans del segle XIX informava de les naus que s'acostaven al port de València. Ho feia mitjançant un codi òptic que permetia especificar tant la procedència, com el destí, el tipus d'embarcació, la mercaderia o el moll on restava ancorada.
El mecanisme forma part de l'exposició 'La història gravada del port de València' que la Fundació Valenciaport acull a l'edifici del rellotge del port, i romandrà dalt de la torre del Micalet durant un mes.
Aquest telègraf portuari, de grans dimensions, va unir la ciutat de València amb el seu port durant mig segle, des de l'any 1841. Es tracta d'un sistema de corrioles i de tres grans esferes corredisses. En funció de la posició relativa de cadascuna d'elles, informava els veïns i els comerciants dels vaixells que hi arribaven, si era de mercaderies o de guerra, si venia de Catalunya o de Cadis, si hi passaven de llarg o si hi ancoraven, o si era de vapor o de carbó. Fins i tot avisava de l'arribada d'alguna personalitat pública, i alertava de possibles amenaces bèl·liques. El codi visual emprava dotze combinacions diferents que s'arreplegaren en un quadern de la Junta de Comerç de València que repartia a la població, del qual es pot observar un exemplar a l'exposició.
En tot cas, la premsa de l'època ja en desxifrava els codis i hi informava els seus lectors, en concret el 'Diari de València' i 'El Mercantil'. La comissària de la mostra, Ester Medán, destaca que van descobrir aquest sistema de comunicació mentre desenvolupaven el projecte de l'exposició. "València en realitat no ha viscut d'esquena al mar", defensa Medán, sinó que "ha sigut fonamental per al desenvolupament de la ciutat, el seu comerç i la defensa militar".
Més llegit
-
La Guàrdia Civil no descarta l'aparició de més cadàvers després dels cinc trobats en aigües de Sagunt, Cullera i Castelló de la Plana
-
Agroseguro alerta del rècord de pedregades, amb 30.000 hectàrees afectades enguany
-
Avís especial per dana dissabte al nord de Castelló i València, amb possibles tronades fortes i graníssol
-
La Comunitat Valenciana produïx un 30% més gel que fa un any
-
Detingudes cinc persones per anar conduint a l'examen de recuperació sense punts al carnet
-
El Feslloc torna a reunir el millor del panorama musical i cultural en valencià