Dos mesos convivint amb el volcà: la visió dels valencians que viuen a La Palma
La tristor i la incertesa formen part del seu dia a dia, mentre l’avanç de les colades continua
Aquest divendres s’han complit dos mesos des que el volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de La Palma, va entrar en erupció.
Joan Navarro, bomber nascut a la Vall d’Uixó i resident a l’illa canària, ha fet balanç d’aquests 61 dies d'incertesa i angoixa seguint al mil·límetre l'avanç de les colades. "El volcà ens marca el ritme diari. Hui, per exemple, no podem entrar a la zona d'exclusió per l'aire", ha explicat el bomber, per a qui cada jornada eruptiva és diferent degut als canvis imprevistos de l’activitat volcànica, amb terratrémols, canvis en la qualitat de l’aire i cascades de lava.
Vicente Sierra, natural de Bunyol, va enviar la seua família de nou a viure a la localitat valenciana, però va continuar a l’illa, on treballa com a professor de música. “Abans la gent se saludava pel carrer i ara hi ha una sensació molt gran de tristesa”, ha lamentat. José Climent, també professor de música que va vindre a treballar des de Xàtiva, ha explicat que l’activitat volcànica no li permet exercir les classes amb tranquil·litat. “Cada dia a última hora ens arriba un avís de si hi haurà classe a l'endemà, cosa que fa impossible seguir un programa didàctic”.
Per la seua banda, Miguel Ángel Morcuende, director tècnic de Pevolca, ha explicat als mitjans que “no es pot assegurar res, ja que el volcà ens sorprén dia a dia”. De moment, la lava ha arrasat 1.024 hectàrees de La Palma i ha destruït 2.618 vivendes. En total, els danys pugen a 600 milions d'euros, el 30% del PIB de l'illa.
Més llegit
-
El València Basket, primer semifinalista de la Copa del Rei
-
Sanitat investiga un brot de gastroenteritis en un centre escolar de Castelló amb 25 menors afectats
-
Renfe programa 58 serveis d’autobús al corredor mediterrani entre Vinaròs i Castelló per obres d’Adif
-
El jutge ja té les proves contra l'ex DAO de la Policia Nacional acusat d’agressió sexual
-
Barcala denuncia una "campanya bruta" contra ell i la família i defensa la legalitat del pis públic adquirit per la dona el 2006
-
Solucionat l’incident en unes obres que ha deixat sense gas vora 30.000 veïns de l'Horta Sud i la Ribera