Directes
Ara en la televisió
ESTÀ PASSANT
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT
Notícies

L’Audiència Nacional anul·la l’absolució d’Ana Duato pel cas Nummaria i ordena repetir el juí

El tribunal considera que la sentència no justificava prou l’absolució de l’actriu i del productor Miguel Ángel Bernardeu per possibles delictes fiscals

L’actriu Ana Duato en una imatge d'arxiu / Europa Press

L'Audiència Nacional ha anul·lat la sentència que absolia l’actriu Ana Duato i el productor Miguel Ángel Bernardeau en el conegut com a cas Nummaria i ha ordenat repetir el juí amb un tribunal diferent. La sala d’apel·lació considera que la resolució anterior no motivava prou l’absolució dels dos acusats pels suposats delictes fiscals relacionats amb l’IRPF entre 2010 i 2012 en el cas de Duato i de 2011 en el de Bernardeau.

Els magistrats expliquen que no poden condemnar directament els absolts ni revisar lliurement les proves personals, però sí anul·lar una sentència quan la motivació dels fets és “insuficient, il·lògica o arbitrària”.

La resolució també rebaixa de 80 a 78 anys la condemna de presó a l’assessor fiscal Fernando Peña, propietari del despatx Nummaria, en considerar prescrit un dels delictes fiscals pels quals havia sigut condemnat.

El tribunal veu insuficient la justificació de l’absolució

La sala d’apel·lació considera que la sentència anul·lada no explicava adequadament per què no existia ocultació o frau fiscal en els ingressos percebuts per Ana Duato a través d’una societat instrumental creada amb l’ajuda de l’assessor fiscal.

Segons els magistrats, la fórmula emprada va permetre que l’actriu tributara menys del que li corresponia. De fet, remarquen que entre el 2010 i el 2012 només va tributar pel 40% de 2,24 milions d’euros ingressats.

El tribunal també qüestiona que es justificara l’actuació de Duato pel fet d’haver confiat en assessorament especialitzat. La sentència absolutòria sostenia que l’actriu no tenia coneixements fiscals específics i que podia pensar raonablement que actuava dins de la legalitat.

Per contra, l’advocat de l’Estat argumentava que “ningú pot percebre durant tres anys consecutius quantitats vint vegades superiors a les pactades sense advertir el caràcter fictici del contracte”, una interpretació que la Sala considera rellevant.

El juí es repetirà amb un nou tribunal

Pel que fa a Miguel Ángel Bernardeau, els magistrats entenen que els ingressos investigats es van canalitzar també a través d’una societat creada per ell mateix. La resolució establix que el juí haurà de repetir-se respecte a Ana Duato i Bernardeau davant d’un tribunal diferent.

La Fiscalia demanava inicialment setze anys de presó per a l’actriu, díhuit anys i mig per a Bernardeau i més de 231 anys per a Fernando Peña.

També et pot interessar