Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Pròximes emissions
16:00
LA VESPRADA D'À PUNT
16:45
ESTÀ PASSANT
Notícies

L'associació de víctimes del metro recorda l’accident emparada per la ciutadania i les víctimes de la dana

L’acte d’homenatge del vinté aniversari de la tragèdia ha tingut lloc al monument dedicat a les 43 persones que van perdre la vida a l’estació de Jesús l'any 2006

L'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol recorda l’accident vint anys després / À Punt NTC

Els rellotges s’han tornat a congelar a València a les 13:03 d’un tres de juliol, vint anys després de l’accident de metro més tràgic de la història a Espanya. La decidida voluntat de mantindre la memòria dels 43 morts i els 47 ferits que va deixar el descarrilament d’un comboi de la línia 1 de Metrovalència ha sostingut la poderosa xarxa de lluita i acompanyament en què es va convertir l'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J). Este divendres, l’organització ha culminat els actes de record d’aquell funest dia amb un homenatge obert a la ciutadania. 

"Encara que estos últims anys hem viscut els aniversaris en la intimitat, per a esta ocasió hem volgut compartir este moment tan emotiu amb tots els que ens heu acompanyat al llarg de la nostra lluita", ha llegit la presidenta de l'associació, Rosa Garrote, al començament de l'acte.

L’AVM3J no ha estat a soles, l’han acompanyat les tres principals associacions de víctimes de la dana –l'Associació de víctimes mortals dana 29-O, l'Associació de víctimes de la dana 29 d'Octubre de 2024 i l'Associació de víctimes i damnificats per la dana de l'Horta Sud de València– a les quals s'ha unit també l'Associació veïnal de Patraix, que va acompanyar les víctimes del metro des dels seus primers passos com a organització.  

"Ens entristix un poc que anys després, estes associacions que ens acompanyen es vegen en una situació tan semblant a la que nosaltres vam viure el 2006" ha declarat Garrote, qui ha recordat que "són moltes" les qüestions que han consolidat esta aliança: "més enllà del dolor personal per la pèrdua dels nostres familiars, ens unix la necessitat de saber la veritat, la necessitat d'entendre per què van morir els nostres éssers estimats a conseqüència d'una tragèdia que es va poder evitar" ha asseverat.

En eixe sentit, s'ha pronunciat també Anna Esplugues, una de les passatgeres que va viure en primera persona l'accident de 2006, qui ha destacat la importància d'actes com el d'este divendres per a lluitar contra l'oblit: "Les coses s’han d’investigar i posar mesures perquè no tornen a passar. En el nostre cas no va ser així, va ser una gestió molt tèrbola, amb poca transparència" ha assegurat Esplugues.

L’acte ha tingut lloc davant del monument dedicat a les víctimes de l'accident de metro, ubicat prop de l’estació de Jesús, on va tindre lloc el sinistre mortal. L’escultura, composta per 43 rellotges blancs en representació de les víctimes mortals, ha hagut de ser restaurada per l’Ajuntament de València en els últims dies per a retornar-a a l’estat original abans de la celebració de l’homenatge. 

Rosa Garrote ha destacat que el projecte de l'artista Anja Krakowski, que va ser finançat gràcies a una campanya de micromecenatge de l'associació, "recupera hui la seua raó de ser (...) un monument per a tota la societat valenciana que ens recorde el compromís de construir una societat millor", ha detallat la presidenta de l'associació de víctimes del metro.

Les administracions públiques valencianes, entre elles la Generalitat i els ajuntaments de València i Torrent (d’on eren la meitat de les víctimes mortals), han volgut també sumar-se a esta jornada de record amb la celebració d’homenatges i minuts de silenci. 

També et pot interessar