Directes
Ara en la televisió
LA VIA VERDA
Pròximes emissions
14:00
À PUNT NOTÍCIES MIGDIA
14:00
ESPORTS À PUNT
Notícies

L’alcaldessa de València declara que no va rebre cap avís des de la Generalitat el dia de la dana

María José Catalá va contactar amb Mazón a les 23:13 ho i aportarà a la causa els missatges amb l'expresident

Els mitjans de comunicació concentrats a les portes del jutjat de Catarroja, on ha declarat este dimecres l'alcaldessa de València / Ana Escobar (EFE)

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha declarat com a testimoni davant de la jutgessa que instruïx la causa de la dana. Ha assegurat que ningú de la Generalitat li va avançar que s'estava preparant un missatge d'alerta per a la població. Abans d'això, nega haver rebut cap avís del Consell sobre la crescuda dels cabals, tot i que tot açò va ocórrer abans de l'avís roig, segons ha precisat.

Ni l'exconsellera Pradas ni l'exsecretari autonòmic Argüeso li van traslladar la gravetat de la situació ni la van informar del desbordament o del missatge ES-Alert. Malgrat això, València va ser un dels pocs municipis que ja havia convocat el comité local de coordinació d'emergències aquella jornada, tal com ha recordat Catalá. Així mateix, ha admés que no va contactar amb l’expresident de la Generalitat, Carlos Mazón, per WhatsApp, fins a les 23:13 hores. Uns missatges que, com ha avançat, els aportarà a la investigació.

Rescats a les pedanies

Català ha afirmat que la vesprada del 29 d’octubre del 2024 els bombers i la Policia Local van efectuar milers de rescats en les pedanies del sud de la ciutat. Pel que fa a les advertències del risc per part del govern autonòmic, ha admés haver parlat de matí amb l'exconsellera Salomé Pradas i el secretari autonòmic d'Emergències. Tanmateix, reconeix que es va assabentar de l'arribada de l'aigua a la Torre perquè van requerir la presència dels bombers a les 16:00 h per a efectuar els primers rescats. L'alcalde pedani la va avisar a les 20:13 de l'arribada de la riuada a este nucli.

Catalá ha relatat en la seu judicial de Catarroja com els bombers municipals van ser incapaços d'accedir a la pedania de la Torre pels seus propis mitjans, de manera que van haver de recórrer a les llanxes del Club Nàutic. Pel que fa a l’actuació de la Policia Local, María José Catalá ha dit que els agents van rescatar persones que havien quedat atrapades als seus vehicles o habitatges.

Així mateix, l’alcaldessa ha afirmat que, des de les 20:30 h, la pedania de la Torre patia inundacions. I cap a la mitjanit el màxim responsable del cos local de bombers la va informar del risc de desbordament del Túria, motiu pel qual es van habilitar les instal·lacions de l'Alqueria del Basket per a acollir veïns desplaçats.

Quan li han preguntat per l'hora en què en van tindre constància, com a màxima autoritat municipal, que l’aigua començava a negar la pedania de la Torre, María José Catalá ha dit que els servicis de rescat ho van saber a les 16:00 h, però en arribar els efectius es van adonar que la situació era “més complexa” del que esperaven. Català també ha reconegut que a les 20:13 hores —tot just dos minuts després que Emergències enviara el missatge d’alerta a la població— l’alcalde pedani de la Torre li va telefonar per a dir-li que el nucli urbà estava inundat.

Respecte a la prevenció de l’emergència, l’alcaldessa valenciana ha assenyalat que “el treball va començar dos dies abans” i el 29 d’octubre ha admés haver estat “tot el dia” atenent-la. En este sentit, ha recordat que de matí es va convocar un Cecopal —l’òrgan municipal de gestió d’emergències— i que es van tancar els espais oberts de la ciutat, però la situació “va empitjorar molt a partir de les 19:30 h”.

En la seua declaració, segons han informat fonts coneixedores, Catalá ha explicat que va parlar el matí del 29 d'octubre del 2024 amb la llavors consellera d'Interior, Salomé Pradas, i amb el secretari autonòmic d'Emergències en eixa data, Emilio Argüeso —els dos imputats— per a conéixer quines eren les previsions, sobretot per les conseqüències sobre els centres escolars.

Comunicació amb Mazón

Així mateix, Catalá assegura que va conversar per WhatsApp amb qui era cap del Consell el dia de la tragèdia, Carlos Mazón, a les 23:13 h. Després no va tornar a parlar-hi fins a les 2:30 h. En el missatge, l’expresident de la Generalitat li va dir alguna cosa similar a: “Bé, açò és horrible”.

Sense avís de l'ES-Alert

María José Catalá ha assegurat en la seua declaració com a testimoni que ningú la va avisar que s'estava preparant un missatge d'alerta per a la població. En esta línia, ha dit que, quan les pedanies van començar a patir les riuades, l'alcaldessa va enviar autobusos per a evacuar la població de Pinedo i també a realitzar rescats a la zona de l’A-3, és a dir, ja fora del terme municipal de València, i "prenent decisions fora de la seua responsabilitat", segons ha explicat.

També ha afegit que va parlar amb la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, minuts abans de les 1:00 h per a demanar informació sobre el cabal del Túria, ja que els bombers temien un desbordament en el tram final del riu.

Segons ha assegurat María José Catalá, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer la va informar que no es preveia el desbordament del conegut com a pla sud, el llit nou del Túria.

L’alcaldessa de València ha arribat al jutjat cap a les 9:30 hores i ha accedit a les dependències judicials pel garatge.

També et pot interessar