La jutgessa argentina Servini processa Martín Villa per homicidi i tortures durant el franquisme
L'orde de processament dicta per a Martín Villa "presó preventiva que no es farà efectiva en virtut de l'exempció" i decreta un embargament sobre els seus béns
La jutgessa argentina María Servini de Cubría, que investiga des de fa set anys els crims del franquisme, ha processat l'exministre Rodolfo Martín Villa per homicidi i tortures durant el franquisme, segons informa eldiario.es.
Servini ha dictat, concretament, presó preventiva que no es farà efectiva "en virtut de l'exempció de la presó disposada oportunament per [recurs davant el Tribunal de] l'Alzada" i un embargament dels seus béns fins a cobrir una suma de 1.134 milions de pesos argentins, equivalent a quasi 10 milions d'euros.
Els assassinats del 3 de març de 1976 a Vitòria i l'assassinat en els successos de Sanfermines el 1978 són la base central del processament.
En l'orde de processament, de 970 pàgines, la magistrada recorda que "Martín Villa va ser ministre de Relacions Sindicals, va integrar el Consell de Ministres i va ocupar una posició preponderant en aquella estructura organitzada de poder, per a l'època dels successos de Vitòria el març de 1976, on van resultar morts Pedro María Martínez Ocio, Rotulado Barroso Chaparro i Francisco Aznar Clemente."
Els tres van morir assassinats durant la massacre de Vitòria el 3 de març de 1976, a conseqüència de l'atac de la Policia Armada, que va gasejar i va disparar contra els manifestants.
Més tard, Martín Villa va exercir el càrrec de ministre de la Governació o Interior, "màxima autoritat de l'estructura jeràrquica de l'Orde Públic, per al temps en què van tindre lloc els fets de Sant Fermí de Pamplona, el 8 de juliol de 1978, en els quals va ser assassinat Germán Rodríguez Saíz". Aquest va rebre un tir al front quan les forces de seguretat van carregar després del desplegament d'una pancarta a favor de l'amnistia total. Més de 150 persones van resultar ferides.
En aquest sentit, la jutgessa considera que Rodolfo Martín Villa va ocupar una posició de poder "a través de la qual es van propagar les ordes cap als executors directes dels delictes".
La plataforma Sanfermines78 Gogoan ha celebrat el processament de Martín Villa i l'ha qualificat d'un "gran triomf" per a la societat navarresa.
Més llegit
-
Xàtiva insta la població a tancar portes i finestres per la fumeguera tòxica de l'incendi d'una nau al polígon industrial
-
Envien a presó l'home que va matar el logopeda del seu fill a València
-
La Guàrdia Civil demana la col·laboració ciutadana per a identificar un cos trobat a Albalat de la Ribera
-
El fiscal manté la petició de tretze anys de presó per al raper El Jincho per violar una menor amb discapacitat després d'un concert a València
-
El jutge del cas Plus Ultra cita com a investigades les filles de Zapatero i la secretària
-
La parella de Pérez Llorca renuncia a consolidar la plaça a la Diputació de València