Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES MIGDIA
Notícies

El Constitucional admet a tràmit el recurs del govern espanyol contra la modificació de la llei de ports de la Generalitat

El Consell lamenta que no hi haja hagut acord i defén que, dins de les seues competències, pot decidir la forma de gestionar els seus ports

Façana del Constitucional, en arxiu / Europa Press

El Tribunal Constitucional (TC) ha acordat admetre a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat promogut pel govern espanyol contra l'article 2 del Decret llei 10/2025, de 8 de juliol, del Consell, de mesures urgents en matèries de ports de la Generalitat i de minimització de l'impacte generat per la dana al parc natural de l'Albufera, que modifica l'article 32.3.b) de la Llei 2/2014 de Ports de la Generalitat. En concret, el recurs fa referència únicament a l'incís “integració entre el port, la ciutat i la costa, o que millore la seguretat i operativitat de les instal·lacions o obres fetes en virtut del títol concessional”.

Segons publica este dimecres el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), el ple del Tribunal Constitucional va acordar admetre a tràmit el recurs de l’executiu central contra el decret del govern valencià en la reunió del 28 d'abril.

El Ministeri de Política Territorial va apreciar diversos motius d'inconstitucionalitat en relació amb este decret. La comissió bilateral Govern-Generalitat va acordar iniciar negociacions, però no s'hi va arribar a cap acord en relació amb el precepte que motiva la interposició del recurs. La norma del Consell té com a objectiu introduir modificacions en el règim de les pròrrogues concessionals dels ports de competència autonòmica; és a dir, aquells que no tinguen la qualificació d'interés general per l'Estat. Les modificacions afecten la pròrroga no contemplada en el títol d'atorgament, concedida en atenció a la realització d'inversions rellevants no previstes en la concessió.

Quan va aprovar el recurs en el Consell de Ministres, el govern espanyol va recordar que la legislació estatal en matèria de concessions portuàries establix el límit de les potestats legislatives de la comunitat autònoma pel que fa a què les concessions portuàries de la seua competència només podran prorrogar-se en els mateixos termes i condicions que els previstos en la legislació estatal de ports d'interés general.

El Consell lamenta no haver arribat a un acord previ

Per la seua banda, fonts de la Generalitat han traslladat que des de l'administració autonòmica “s'ha advocat des del primer moment per arribar a acords amb el govern espanyol en el marc de les comissions bilaterals amb l'objectiu d'aclarir les diferències competencials entre les parts i no haver d'arribar al fet que siga el Tribunal Constitucional qui ho determine”. Segons recorden, això ha sigut possible en normatives com el Decret llei 6/2025 sobre intervenció administrativa ambiental, “que va trobar un acord i no va arribar al Tribunal Constitucional”.

En este cas, des del Consell lamenten que “en matèria de ports no haja sigut possible l'acord”, però defenen que la Generalitat, en l'àmbit de les seues competències, “sí que pot decidir la forma de gestionar els ports que són de la seua titularitat”.

Dos recursos previs admesos pel TC

Durant esta legislatura, este no és el primer recurs del govern espanyol que admet a tràmit el Tribunal Constitucional contra alguna llei aprovada pel Consell. A mitjan març, l’alt tribunal va admetre el recurs d'inconstitucionalitat contra part de l'articulat i dos disposicions de la llei de protecció i ordenació de la costa valenciana, aprovada a les Corts en maig del 2025. I fa només un dia, es va fer públic que acceptava el recurs contra diversos articles que modificaven la coneguda com a llei trans valenciana del 2017. A més, el TC acordava la suspensió cautelar dels preceptes impugnats després que l’executiu haguera invocat l’article 161.2 de la Constitució.

També et pot interessar