Directes
Ara en la televisió
ESTÀ PASSANT
Ara en la ràdio
L'HORA DE LA CULTURA
Pròximes emissions
19:45
ESPECIAL INFORMATIU
20:00
CONTRÀPUNT
Notícies

El Congrés aprova la llei que castiga amb fins a dos anys de presó les teràpies de conversió LGTBIQ+

El text reformarà el Codi Penal i passa al Senat amb l'única oposició dels 32 diputats de Vox

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo (de rosa, davant), rep representants d'afectats per teràpies de conversió a les portes del Congrés, este dijous / Sergio Pérez (EFE)

El ple del Congrés ha aprovat per majoria absoluta la llei que pretén reformar el Codi Penal per a penalitzar les anomenades teràpies de conversió dirigides a eliminar o negar l'orientació sexual, identitat sexual o expressió de gènere. La futura norma proposa castigar "amb pena de presó de sis mesos a dos anys, i multa de huit a vint-i-quatre mesos, qui aplique o practique sobre una persona —fins i tot amb consentiment o el del seu representant legal— actes, mètodes, programes, tècniques o procediments d'aversió o conversió". El text ara s'envia al Senat per a continuar el tràmit parlamentari necessari per a materialitzar-se.

La iniciativa del PSOE ha superat el filtre del Congrés amb 178 vots a favor, 32 en contra (Vox) i 138 abstencions (el PP entre elles). Junts, Sumar, PNB, EH Bildu, Podem i Compromís han reclamat "més ambició" per a avançar en altres mesures, com oferir vivenda i ajudes econòmiques per a facilitar la denúncia de les víctimes.

Les pràctiques que arreplega la reforma legal, que ja estaven prohibides, se sancionaven fins ara amb multes de 10.001 a 150.000 euros com a infracció administrativa molt greu en la llei trans, però no figuraven com a delicte en el Codi Penal. El text aprovat, que ix del Congrés sense incloure les esmenes que quedaven vives per al ple, establix la prohibició d'ajudes públiques a "persones físiques, entitats jurídiques i/o associacions que hagen sigut condemnades per sentència ferma per cometre, incitar o promoure actes discriminatoris o de violència".

"Les persones no som errors, no hem de canviar la nostra manera de viure, de pensar o de voler", ha asseverat la ministra d'Igualtat, Ana Redondo, durant el debat. També ha agraït que els grups parlamentaris hagen defensat "avançar" en el desenvolupament de la Constitució que reconeix en l'article 15 "la llibertat, el dret a la vida, la dignitat i que prohibix la tortura i els tractes inhumans i degradants".

Enganxada entre PP i PSOE

Durant la defensa de la posició del Partit Popular, el diputat Jaime Miguel de los Santos ha protagonitzat una intervenció encesa sobre el respecte del seu partit i dels governs autonòmics del PP als drets LGTBIQ+. Ha argumentat que la llei és "necessària" perquè "les teràpies de conversió són un delicte contra els drets humans", però ha lamentat que estiga "corrompuda pel sectarisme d'alguns". "Soc del PP, soc maricó i em sent molt orgullós de les dos coses", ha afirmat el parlamentari popular, qui ha criticat que el debat es produïsca en vespres de l'Orgull, "com si la resta dels dies de l'any no els preocuparen els problemes del col·lectiu, demostrant una vegada més que ens utilitzen".

El portaveu del PSOE, Víctor Gutiérrez, ha retret el parlamentari popular que haja buscat el protagonisme en la defensa de la llei en l'hemicicle. "Vosté és una vergonya per al col·lectiu LGTBI+, jo també soc maricó, però orgullós d'estar en costat correcte de la història", ha assenyalat el socialista, qui ha destacat que la llei ha arribat al parlament per la lluita de les víctimes. "Sabem que arribem tard, però arribem per a fer justícia".

Es queda curta: demanen reparació i suport a les víctimes

Des de Junts, Pilar Calvo ha advocat per continuar treballant al Senat per a "aconseguir una llei millor i el consens per a dir que ens sentim orgullosos", com es va fer amb la llei ELA. "Prohibir no és només sancionar", ha argumentat la diputada d'EH Bildu Isabel Pozueta, qui ha confiat que la norma "siga un punt de partida" per a avançar en el futur en mesures de reparació i acompanyament.

Des de Sumar, Teslem Andala Ubbi ha secundat la via penal en estimar que tal com està sancionat no és suficient i ha defensat també avançar en l'acompanyament a les víctimes: "Continuarem batallant". Podem ha votat també a favor "perquè qualsevol avanç és millor que res, encara que es queda curta", ha assegurat Noemí Santana. Per a la diputada del PNB, Maribel Vaquero, el mal d'eixes teràpies de conversió "no resideix únicament en els mètodes emprats, sinó en el missatge mateix que transmeten".

Vox ha sigut l'única formació a oposar-se a la iniciativa legal, que ha titllat d'"absolut despropòsit" i un atac "a la llibertat individual", perquè, segons la diputada María de la Cabeza Ruiz, només es vol "castigar qui faria les coses de manera distinta". "Volen ficar a la presó un pare que porta el fill al psicòleg o els sacerdots als quals els homosexuals demanen ajuda voluntàriament", ha sentenciat.

També et pot interessar