Almenys un 45% de les fruites i hortalisses dels menjadors escolars hauran de ser de temporada
Bustinduy ha presentat este dimecres a València les novetats del nou reial decret, que també limita els ultraprocessats i introdueix productes ecològics
El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha anunciat este dimecres a València que el reial decret de menjadors escolars saludables i sostenibles que prepara, fixarà que almenys el 45% de les racions de fruites i hortalisses que se servisquen als col·legis i instituts seran de temporada.
A més, com a mínim el 5% de la despesa mensual que cada menjador destine a comprar productes s'ha d'utilitzar per a adquirir aliments de producció ecològica.
Bustinduy ha anat al CEIP Benimàmet de València per a conéixer de primera mà el programa Horta Cuina, un projecte que desenvolupa el Centre d'Estudis Rurals i Agricultura Internacional (CERAI), guardonat recentment amb el Premi Activistes pel Futur 2024 per consolidar una alimentació saludable, sostenible i de qualitat en els menús dels centres escolars.
Segons ha explicat, el reial decret no sols garantirà una alimentació més saludable en els centres escolars. “També que els nostres agricultors, ramaders i pescadors tinguen salaris més justos i un futur més estable, i que es reduïsca la contaminació i el desaprofitament”.
Bustinduy ha assenyalat que l'últim informe del Pla Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentària indica que el 40% dels centres incompleix el percentatge mínim recomanat per a fruites i hortalisses de temporada i de proximitat. També que el 44% no compleix la recomanació mínima de productes ecològics, al qual se suma que l'incompliment d'estos criteris ha pujat des del 2022.
Limitar els ultraprocessats
Per això, el reial decret instarà tots els centres escolars a oferir fruita i verdura cada dia, a més de prohibir el consum de begudes ensucrades als menjars. També es limitaran els aliments ultraprocessats i hipercalòrics, s'haurà d'oferir carn i peix de qualitat i s'augmentarà la quantitat de llegums i cereals integrals en els menús escolars, com estableixen els estàndards de l'Organització Mundial de la Salut (OMS).
L'objectiu del Ministeri és donar resposta a la desigualtat que reflecteix l’últim estudi de l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (Aesan), que mostra una persistència dels problemes de sobrepés i obesitat infantil en famílies de rendes baixes.
El reial decret pretén ajudar a combatre esta desigualtat garantint cinc menjars saludables a la setmana, “permetent que tot l'alumnat accedisca a productes de qualitat sense haver de dependre de la renda de la seua família”.
Més llegit
- 
                        
                                                        Mazón compareix a les 9 hores per a aclarir el seu futur polític després de parlar diverses vegades este diumenge amb Feijóo
 - 
                        
                                                        Vilaplana declara que Mazón atenia telefonades a El Ventorro i que no feia la sensació de tindre pressa quan es van separar al pàrquing
 - 
                        
                                                        L'esquerra demana a Mazón que dimitisca ja i convoque eleccions: "Abans o després el poble valencià parlarà"
 - 
                        
                                                        Vilaplana li hauria ensenyat a Mazón vora les 17:40 hores un vídeo d'À Punt en què es veia Utiel inundada
 - 
                        
                                                        Presó per a la conductora del cotxe que va caure a l'aigua a Gandia i en el qual va morir una jove
 - 
                        
                                                        Quines són les opcions de Mazón? El futur polític del cap del Consell