Directes
Ara en la televisió
BON DIA, BONICA
Pròximes emissions
20:30
NTC COMARQUES
20:30
ESPORTS À PUNT
Notícies

Zapatero recusa la joieria Yanes perquè no faça la nova taxació de les joies

Acusa el director general de l’empresa “d’aparent falta d'imparcialitat i objectivitat” per unes declaracions en televisió, on va apuntar que el conjunt podia valdre “un parell de milions” d'euros

Joies trobades a la caixa forta de José Luis Rodríguez Zapatero

L'expresident del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha recusat la joieria Yanes i ha demanat al jutge que no siga esta empresa l'encarregada de fer un informe pericial sobre les joies trobades en una caixa forta en la seua oficina i valorades inicialment en 1,3 milions d'euros per part d'una altra joieria, Ansorena.

A través d'un escrit, la defensa de l'exlíder del PSOE demana que esta joieria no exercisca com a pèrit a causa de les declaracions del director general, que en televisió va apuntar que el conjunt podia valdre “un parell de milions” d'euros, cosa que a parer de Rodríguez Zapatero suposa una “aparent falta d'imparcialitat i objectivitat del pèrit judicialment designat”.

L'expresident del govern espanyol, qui sosté que tres jocs de joieria, els de més valor, van ser un regal que el rei saudí Abdul·lah Bin Abdulaziz Al-Saud —ja mort— li va fer el 2007, apunta ara en l'escrit que estes joies són "béns singulars", sense un valor de mercat prefixat com pot tindre per exemple un telèfon mòbil. Per això, més enllà de les qüestions tècniques sobre les gemmes, com la puresa o talla, a l'hora d'establir el valor de reposició o el valor conjunt del lot intervingut, influïx el coneixement i l'apreciació personal del perit designat, argumenta. "Prova evident de la disparitat de criteris" és per a Zapatero la diferència de valor entre el taxat per Ansorena i el que va manifestar públicament el director general de Yanes.

Així mateix, la defensa de l'expresident sosté que els perits que finalment intervinguen en nom de la firma Yanes "difícilment podran desvincular-se de la valoració que ha efectuat en televisió el propietari i director general de la marca, donat el mal reputacional" que generaria. "No és desgavellat concloure que Joieria Yanes té un interés clar que el valor conjunt de les joies s'acoste als dos milions d'euros —com ja va dir el seu director general públicament—", assenyala l'escrit que l'expresident ha remés al jutge de l'Audiència Nacional, José Luis Calama.

El magistrat va ordenar dilluns passat un nou informe pericial sobre estes joies, com li va demanar el mes de juliol passat la fiscal del cas, que pretenia esbrinar el valor actual de mercat i determinar la data en què es van engastar les peces d'alta joieria, davant de la sospita que el seu preu siga molt superior a la xifra donada per Ansorena. El nou informe haurà de descriure cada peça, identificant si és possible l'àrea geogràfica de fabricació, els metalls i gemmes, l'existència, si n'hi ha, de marques de fabricant, numeracions o elements identificatius i determinar, si escau, "l'antiguitat aproximada de les peces", a més de calcular el seu individual i de conjunt.

Per la troballa de més de seixanta peces de joieria en una caixa forta, José Luis Rodríguez Zapatero està investigat en una peça separada del cas Plus Ultra per un presumpte delicte fiscal i un altre de contraban.

També et pot interessar