Els whatsapps de Mazón a Catalá la nit de la dana: “Hi haurà molts morts, desenes segur”
El regidor de Seguretat de València va proposar en el xat de l'equip de govern de l'Ajuntament que es passara al nivell 3 de l’emergència
La jutgessa que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre del 2024 a gran part de la província de València —en la qual van morir 230 persones— ha incorporat a la causa judicial els missatges a través de WhatsApp que van intercanviar l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’alcaldessa de València, María José Catalá, després que dimecres passat declarara com a testimoni.
S'hi pot llegir com, a les 23:13 hores, Catalá li trasllada a Mazón que està en la comandància de la Policia Local de València i que està disponible. “Si necessites alguna cosa, dis-me”, apunta.
Pocs minuts després, a les 23:20 hores, qui fora en eixos moments cap del Consell l'advertix: “D’acord, és horrible. Hi haurà molts morts. Desenes segur ja”.
Dimecres passat, l’alcaldessa de València va assegurar que ningú de la Generalitat li va avançar que s'estava preparant un missatge d'alerta per a la població, ni tampoc va rebre cap avís del Consell sobre la crescuda dels cabals. Tot i això, va precisar posteriorment que tot va passar abans de l'avís roig. Durant la declaració, va admetre que no va contactar per WhatsApp amb l’expresident de la Generalitat fins a les 23:13 hores —tal com ha certificat ara amb els missatges— i amb una conversa telefònica, fins a les 2:32 hores de la matinada.
El regidor de Seguretat es pregunta si havien de passar al nivell 3 de l’emergència
Així mateix, l’alcaldessa també ha aportat a la causa els missatges que van intercanviar els regidors de l’equip de govern municipal en el grup de WhatsApp ‘Concejales Ayto VLC’. En ell, el responsable de l’àrea de Seguretat i Mobilitat, Jesús Carbonell, suggerix a les 21:51 hores si, davant de l’evolució de la catàstrofe, no havien de passar al nivell 3 de l’emergència —en la qual la gestió passaria a mans de l'executiu central— i que els ajudaren.
“Nivell 2 és perquè se suposa que podem arribar. I si no és així, llavors és convenient que passem al nivell 3. O ens caurà la de Déu”, explica. Davant d'esta proposta, s'expressen a favor l’assessor José Manuel Esteve —“Estic amb tu Jesús”— i la regidora de Turisme, Paula Llobet —“Jo crec que sí”.
Citen com a testimoni l'alcalde pedani de la Torre
Arran de la declaració de Catalá, la jutgessa de Catarroja ha cridat a declarar com a testimoni —encara sense data— l'alcalde pedani de la Torre, Rafael Arnal, i ha reclamat a la companyia telefònica la factura del mòbil de l'alcaldessa de València després d'haver obtingut el seu consentiment.
En diversos escrits, el jutjat ha reclamat a l'Ajuntament de València dades sobre els responsables del cos municipal de bombers, per a citar-los també com a testimonis. Ha demanat també les notes corresponents al Cecopal del 29 d'octubre del 2024, on van quedar documentades les decisions o incidències relacionades amb esta reunió d'emergència, i els avisos rebuts des del Centre de Coordinació d'Emergències a l'Ajuntament de València, els dies 28 i 29 d'octubre de 2024, en relació amb la dana.
Més llegit
-
Investiguen la sostracció d’un bebé a l’Hospital de Gandia en mans del pare
-
Troben mort el jove desaparegut que es banyava al riu Xúquer
-
Investiguen la presumpta agressió sexual a una menor trans de 17 anys després de ser intoxicada amb droga alfa a València
-
Els whatsapps de Mazón a Catalá la nit de la dana: “Hi haurà molts morts, desenes segur”
-
Un accident en el 'bypass' a Godella genera més de dèsset quilòmetres de retenció en plena hora punta
-
L'Aemet rebaixa l'avís al litoral sud de València, però no descarta que Xàtiva supere els 43 °C per tercer dia consecutiu