Directes
Ara en la televisió
CONCERT RAMONETS
NTC

El Tribunal Suprem jutja des de dimarts Ábalos pel cas Koldo sobre contractes de mascaretes

L’exministre s’enfronta a 24 anys de presó per presumptes comissions il·legals durant la pandèmia en un juí que s’allargarà fins al 30 d’abril

Ábalos, en una de les citacions al Tribunal Suprem (arxiu) / Eduardo Parra (Europa Press)

El Tribunal Suprem inicia este dimarts el juí contra l’exministre de Transports i exdirigent socialista José Luis Ábalos pel denominat cas Koldo, una causa que investiga presumptes comissions il·legals en contractes públics de mascaretes durant la pandèmia de la covid-19 en 2020. Juntament amb ell, s'asseuran al banc dels acusats l'exassessor Koldo García i l’empresari Víctor de Aldama.

El juí, que constarà de tretze sessions entre el 7 i el 30 d’abril, arriba poc més de dos anys després de la detenció de García i coincidix en el calendari amb el del cas Kitchen a l’Audiència Nacional. La causa va provocar l’eixida d’Ábalos del PSOE, on va ser secretari d’organització, la renúncia a l'escó al Congrés i l'ingrés en presó provisional, igual que l'assessor, des del mes de novembre per risc de fuga.

La Fiscalia Anticorrupció demana 24 anys de presó per a Ábalos i 19 anys i mig per a Koldo García, penes que les acusacions populars coordinades pel PP eleven fins als 30 anys per a tots dos. L’empresari Víctor de Aldama s’enfronta a una petició de 7 anys de presó, inferior per la col·laboració amb la justícia després d’admetre el pagament de comissions.

Tots tres estan acusats de delictes de suborn, tràfic d’influències, malversació, organització criminal, ús d’informació privilegiada, falsedat i prevaricació. A més, la Fiscalia sol·licita multes de fins a 3,9 milions d’euros, indemnitzacions a empreses públiques com Ineco i Tragsatec i el decomís d’almenys 430.298 euros presumptament obtinguts de manera il·lícita.

Un presumpte negoci amb contractes públics

Segons el ministeri públic, els acusats haurien impulsat un “il·lícit negoci” amb contractes de subministrament de mascaretes per a Adif i Ports de l’Estat el març de 2020. El fiscal descriu un “precís repartiment de funcions” després de detectar “l’oportunitat d’obtindre un benefici econòmic comú” aprofitant el càrrec d’Ábalos en el govern i en el partit.

D’acord amb esta versió, Ábalos hauria acordat la compra de material a canvi que ell i l'assessor reberen una “indeguda compensació econòmica” de l’empresari, que hauria obtingut 3,7 milions d’euros. Com a part d’estes suposades contraprestacions, Aldama hauria entregat a Koldo García 10.000 euros mensuals en efectiu, a vegades en presència de l’exministre, per a repartir-los entre tots dos.

La Fiscalia també apunta a altres beneficis, com estades en xalets a Marbella i La Alcaidesa, un contracte de lloguer amb opció de compra d’un habitatge a Madrid per davall del preu de mercat i el pagament del lloguer d’un pis per a l’aleshores parella d’Ábalos.

A més, acusa l’exministre d’haver promogut la contractació de persones del seu entorn en empreses públiques sense que exerciren cap funció, com en el cas d’una treballadora que hauria percebut 43.978 euros entre 2019 i 2021.

Les defenses neguen les acusacions

Ábalos i Koldo García, que plantegen una defensa conjunta, es declaren innocents i qüestionen la credibilitat de l’empresari. L’exministre assegura que no hi ha rastre de les comissions i nega irregularitats en els contractes, així com haver intervingut en contractacions de persones del seu entorn.

Per la seua part, García defén que les compres de material sanitari es van fer seguint “criteris d’estricta necessitat” en un “mercat col·lapsat” i vincula els diners en efectiu a despeses corrents del partit.

Víctor de Aldama, en canvi, admet els delictes, però sol·licita una reducció de la pena en considerar que la seua “col·laboració proactiva” va impulsar la investigació.

Més de huitanta testimonis

Durant el juí declararan més de huitanta testimonis, entre els quals està la presidenta del Congrés, Francina Armengol, i el ministre Ángel Víctor Torres, que aportaran informes sobre contractes de mascaretes en les etapes en què presidien les Balears i Canàries, respectivament.

També estan citats responsables d’organismes públics, ex alts càrrecs, empresaris i persones de l’entorn dels acusats. El tribunal estarà format per set magistrats del Suprem, presidits per Andrés Martínez-Arrieta.

La vista, que no es podrà seguir en directe, se celebrarà a la sala penal del Tribunal Suprem i constituïx la primera peça jutjada del cas Koldo, mentre altres línies d’investigació continuen obertes a l’Audiència Nacional.

També et pot interessar