Les esmenes a la Llei d'Acompanyament: de la prioritat nacional de Vox en tres lleis als pressupostos alternatius del PSPV
El PP critica que els socialistes proposen uns comptes alternatius, però no hagen sigut capaços d'impulsar uns estatals. Respecte al concepte de prioritat nacional, els populars afirmen també que ajuntaments socialistes ja apliquen el criteri d'arrelament
En el dia límit per a registrar esmenes a l'anomenada llei d'acompanyament, els grups polítics han tornat a posicionar-se respecte als pressupostos de la Generalitat que estan tramitant-se a les Corts. El PSPV ha registrat una esmena a la totalitat a la llei d'acompanyament i ha explicat en roda de premsa el contingut dels que considera els seus pressupostos "alternatius". Uns comptes basats en les 4.065 esmenes parcials que va presentar a finals de juny i que reorienten 753 milions d'euros a qüestions com a educació, sanitat, cultura, serveis socials, habitatge i emergències. A més, la proposta del PSPV, detallada hui per la seua secretària general, Diana Morant, establix les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions del nou model de finançament autonòmic proposat pel govern.
En conéixer els plans del PSPV, el seu síndic del PP, Nando Pastor, ha assegurat que el PSPV “no presentarà cap pressupost alternatiu, sinó esmenes a pes”. El síndic popular retreia a Morant que “els pressupostos que va prometre quan pitjor ho estàvem passant –en referència a la dana— no han arribat mai”.
Fallida de l'esmena a la totalitat
En opinió de Morant, els pressupostos que ha elaborat el Consell responen a “un model de retallades en els serveis públics”. A més, afegia que són uns comptes “ficticis” per dos raons: “els nivells d’execució dels pressupostos anteriors” i perquè el PP admetrà “totes les esmenes que presente Vox”, agregava la secretària general dels socialistes.
Els socialistes ja van tractar de tombar el projecte de pressupostos del 2026, amb una esmena a la totalitat —que també va presentar Compromís—, però la iniciativa no va prosperar en el ple del 17 de juny i, per tant, els comptes públics per a enguany han seguit la seua tramitació en les Corts.
El Parlament valencià ha ampliat el calendari de sessions per a aprovar tant els comptes públics com la llei d'acompanyament dels pressupostos abans de la parada vacacional de l'estiu.
Des del PP encaixen amb escepticisme l’anunci de Morant. Creuen que la credibilitat de la secretària general dels socialistes està qüestionada perquè no ha presentat el pressupost alternatiu que va prometre per a impulsar la recuperació de la dana, com ha recordat Nando Pastor davant els mitjans de comunicació.
El síndic dels populars criticava que “Diana Morant en sa casa és incapaç de presentar uns comptes —en referència als pressupostos generals de l'Estat i en la seua condició de ministra— i ara vol intentar traure profit de qui sí que complix la seua comesa, com és el Consell i Pérez Llorca, que sí que demostren que són capaços de presentar uns pressupostos”.
Esmenes de Vox basades en la prioritat nacional
Paral·lelament a este debat sobre les esmenes als pressupostos entre dretes i esquerres, en el si de la dreta sorgia un altre en referència al concepte de prioritat nacional. Mentre Vox remarca que s’aplicarà esta preferència en tres lleis –la de la renda valenciana d’inclusió, la de serveis socials i la de vivenda– perquè així ho ha proposat esta formació, des del PP resten importància a eixe aspecte i afirmen que el govern autonòmic no serà el primer a aplicar este tipus de prioritat perquè ajuntaments com el de “Mislata, Gandia, Burjassot, Cullera o Sagunt, tots ells socialistes, ja l’estan aplicant”, segons explicava Nando Pastor. A més, el síndic popular insistia que governs anteriors, com el Botànic, ja aplicaven el condicionant de l’arrelament, per exemple, a l’hora de concedir la renda valenciana d’inclusió.
Per la seua banda, el síndic de Vox, José María Llanos, ha donat per garantida l’aplicació del concepte de prioritat nacional “com a principi rector” en les lleis que regulen la llei de vivenda, la de servicis socials i la de la renda valenciana d’inclusió. "La prioritat nacional estarà de forma expressa", remarcava el portaveu parlamentari d'esta formació.
A més, entre les esmenes que ha presentat esta formació n'hi ha una altra que proposa modificar la llei de coordinació de la Policia Local i que impedirà que es puguen assistir “a espectacles o lloc públics amb peces de roba que impedisquen substancialment la identificació per seguretat ciutadana”. Així mateix, entre la bateria d’esmenes que presentarà la formació verda, segons ha detallat Llanos, també se'n troba una orientada a informar les persones migrants de “la possibilitat de retorn als seus països d’origen i que afavorirà la reagrupació en els països d’origen”.
Més llegit
-
El Llevant pesca un punt a El Sadar (0-0)
-
Detenen a Gandia el treballador d'un banc per estafar 25.000 euros a una clienta d’avançada edat
-
El Barça passa per damunt d’un Elx superat en l'estrena al Martínez Valero
-
Troben un home mort al seu domicili en tornar a Gátova després de l’incendi
-
El santuari romà de la cova Donas de Millares, nominat a uns premis de National Geographic
-
L'incendi de la Calderona evoluciona favorablement, però es manté l'orde d'evacuació per al veïnat de Gátova fins que es done per estabilitzat