El ple de l’Ajuntament de València torna a rebutjar l'ordenança de la zona de baixes emissions
Els partits de l’oposició i Vox han rebutjat la proposta, que posa en risc l’ingrés de 115 milions de fons de la UE
València continua sense tindre una ordenança que regule la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) i, ara com ara, no hi ha una data perquè la normativa siga efectiva i entre en vigor. Este dimarts s’ha celebrat el ple ordinari de l’Ajuntament, on per segona vegada s’ha debatut i votat la proposta de la regidoria de Mobilitat, que ostenta el Partit Popular, i de nou ha sigut rebutjada per Vox —amb qui governa en coalició a l’executiu municipal— i els partits de l’oposició —Compromís i el PSPV. En cas que no s’aprove, es podria posar en risc l’ingrés de 115 milions d'euros del fons Next Generation per a ajudes al transport de la Unió Europea, que estan vinculats a l'aplicació de la mesura.
En la sessió plenària d'octubre estava previst que tirara endavant la citada ordenança perquè la zona de baixes emissions entrara en vigor l'1 de desembre, després que el PP arribara a un acord previ amb Vox per a aprovar-la. Però finalment els populars es van quedar a soles en la defensa de la normativa després que el seu soci de govern se'n desmarcara per considerar que respon a “directrius abusives de Brussel·les” i que limita “llibertats” de la ciutadania.
Llavors, els populars van plantejar l'opció de negociar i aconseguir un acord amb els grups que estan fora de l'equip de govern que lidera l'alcaldessa María José Catalá (PP) i que rebutjaven l'ordenança per considerar-la “de mínims” i un “tràmit” per a complir les directrius de la UE i no perdre els fons vinculats al desenvolupament de la ZBE.
Tot i això, en el ple que s’ha celebrat hui, Compromís i el PSPV han presentat dos mocions sobre l’ordenança i en favor del consens. Hi han mantingut les condicions que defensaven per a negociar, com deixar lliure de cotxes el Corredor Verd —en el cas del PSPV—, i adoptar mesures per a reduir el trànsit en vies com el carrer de Colom i millorar la qualitat de l'aire —per part de Compromís. Unes iniciatives que finalment s'han rebutjat amb els vots deñ PP i Vox.
Nova proposta de ZBE de l’Ajuntament
Durant el debat, Jesús Carbonell ha llançat una nova proposta que inclou avançar de la prohibició d'etiqueta A als vehicles de la ciutat per a l’1 de juliol del 2027; prohibir l'etiqueta B als de fora de la ciutat en el termini d'un any a comptar des del moment en què s'incomplisquen els llindars de contaminació aplicables a partir del 2030 i que el perímetre “passe per la V-30 incloent en la ZBE Sant Isidre, Sant Marcel·lí i el Marítim”. Compromís i el PSPV han insistit a reclamar una normativa que siga “efectiva”, amb mesures que servisquen per a combatre la contaminació a València “ja”, i no han acceptat la iniciativa de Carbonell. D'esta manera, eixa alternativa no ha prosperat ni s'ha votat.
El ple aprova els pressupostos del 2026
D'altra banda, el ple de l'Ajuntament de València ha aprovat este dimarts provisionalment el pressupost del consistori per al 2026, amb els vots a favor del Partit Popular i Vox, socis de govern, i els vots en contra de l’oposició —Compromís i el PSOE. Els comptes municipals preveuen una assignació de 1.250 milions, la més alta de la història de la corporació. En concret, el pressupost creix un 3,3 % respecte al 2025 —és a dir, més de quaranta milions. Mentrestant, el pressupost consolidat, que inclou els organismes autònoms i empreses públiques, s'eleva a 1.415 milions d'euros, la qual cosa suposa un augment de 76,7 milions respecte del del 2025.
A partir d’ara, s’obri un termini d'exposició pública i presentació de reclamacions i una vegada valorades les reclamacions, se sotmetrà a l’aprovació definitiva pel ple. L'equip de govern municipal, presidit per l'alcaldessa, María José Catalá (PP), ha assegurat que en este pressupost “es manté, per tercer any consecutiu, la major rebaixa fiscal de la història” de l'Ajuntament i “l’estalvi” que suposarà per als valencians i valencianes.
Igualment, ha apuntat que s'equilibra el deute, que es reduïx un 67,03% i ha indicat que és un pressupost “orientat a la reconstrucció econòmica i social de les pedanies afectades per la dana” del 2024, així com “a mantindre el pols econòmic, social, cultural i de seguretat de la ciutat” i a “avançar a la València del present i del futur”.
Més llegit
-
Sanitat alerta de la presència de listèria en set productes carnis de Cárnicas Serrano
-
Feijóo confirma que Mazón dimitirà també com a president del PP valencià
-
Tres camions implicats en un accident a l’A-7 a l’Alcúdia deixen quatre ferits, un d’ells excarcerat
-
Desmantellen a València una ramificació del càrtel de Jalisco
-
Embossos quilomètrics al 'bypass' de l'A-7 per accidents en els dos sentits
-
Pérez Llorca presentarà demà dimecres la seua candidatura per a presidir la Generalitat