L'acord entre Sánchez i Iglesias, sense referències a la reforma del finançament
Els partits del Botànic defenen que el pacte garantirà un tracte preferent per a la Comunitat Valenciana però l'oposició es mostra escèptica.
Els partits integrants del pacte del Botànic reben com una oportunitat el preacord per a un govern de coalició anunciat pel socialista Pedro Sánchez i el líder d’Unides Podem, Pablo Iglesias, perquè consideren que garantirà un tracte preferent per a la Comunitat Valenciana. Sis mesos després de les primeres eleccions generals del 28 d'abril, Sánchez i Iglesias han decidit traslladar el model del govern valencià a tot l'estat.
Tot i l'optimisme de les forces del Botànic, és cert que el document que van fer públic aquest dimarts Unides Podem i el PSOE no inclou entre les seues prioritats la principal reivindicació valenciana, que és la reforma del finançament autonòmic, tal com va prometre Pedro Sánchez en un acte durant la campanya electoral celebrat a Castelló.
En aquests 10 punts que ocupen un full i mig no es llig cap punt que faça referència al finançament, només s'indica que s'enfortirà l'estat de les autonomies i que estarà garantida la igualtat entre tots els espanyols.
Compromís ha anunciat que donarà suport a la investidura, però no rebaixarà l'exigència d'un finançament just. El síndic Fran Ferri ha remarcat que la formació valenciana insistirà fins que "una vegada per totes" se solucione aquest problema.
D'altra banda, des d'Unides Podem, el vicepresident segon del Consell, Rubén Martínez Dalmau, considera decisiu l'exemple del Botànic, mentre que el síndic socialista Manolo Mata sosté que les reivindicacions de l'agenda valenciana es mantindran i confia que s'atendran. Per exemple, mantindre el 10% d'inversions per a la Comunitat Valenciana, tal com s'arreplegava en els pressupostos generals de l'Estat de 2019 que no es van arribar a aprovar, o el reconeixement dels 1.325 milions d'euros que el govern valencià afegeix simbòlicament cada any en els comptes autonòmics per a protestar per la falta de finançament estatal.
Una amenaça, segons l'oposició
Des dels partits de l'oposició, consideren que ha nascut un govern radical que no atendrà els interessos valencians, ja que no inclou entre les prioritats la reforma del finançament.
Per a la presidenta del PPCV i síndica d’aquesta formació a les Corts, Isabel Bonig, “s’ha consumat el que volia Sánchez, que és el poder pel poder i amb un govern molt radical que no tindrà en compte els interessos dels valencians”. En aquesta línia, ha lamentat que Sánchez pacte “amb els radicals abans de cridar el principal partit de l'oposició”.
La diputada autonòmica de Ciutadans, Mamen Peris, critica que l'extrapolació del model del govern botànic al de l'estat serà perjudicial perquè, segons diu, "prima més la ideologia que l'interés general".
Més llegit
-
Empresaris vinculats a Aldama neguen haver intervingut en el pagament de comissions per les mascaretes del cas Koldo
-
La princesa Astrid de Noruega mor als 94 anys, dos dies després d'assistir al funeral del germà, el rei Harald V
-
Detenen els pares i l'avi per la sostracció d'una bebé acabada de nàixer en un hospital de València
-
Paiporta enderroca el centenari pont Vell, que va sobreviure a la dana
-
‘Sopa de letras’, el nou concurs de les vesprades d’À Punt
-
Costes paralitza dos delimitacions que reclamava el Ministeri de Transició Ecològica com a terreny públic
Més vist
-
Entre els nostres | Kevin i Paci
-
Terra de festes | Massalavés, Alcalà de Xivert i Benifato
-
11.09.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
11.09.2026 | Està passant
-
11.09.2026 | Entrada de Bous i Cavalls de Segorbe
-
11.09.2026 | Imposició de bandes a la reina infantil de les festes de Castelló de la Plana i la seua cort