Bernabé diu que l'acampada de València no és compatible amb la mascletà i el sector pirotècnic li exigix que garantisca la celebració
Els acampats diuen que mouran les tendes per a facilitar la Processó Cívica, però no alçaran la protesta, mentre Bernabé indica que la mascletà no es podria fer si es manté l'acampada i Català diu que l'espectacle pirotècnic només es pot fer allí
Continua la polèmica al voltant dels actes del Nou d'Octubre a la plaça de l'Ajuntament de València. I esta se centra en la tradicional mascletà, que la delegada del govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé ha considerat que no és compatible, per motius de seguretat, amb l'acampada per la vivenda, mentre l'alcaldessa de València, María José Catalá, ha insistit que no té sentit traslladar-la. "La mascletà o es fa a la plaça de l'ajuntament o no es pot fer", ha sentenciat.
En la polèmica ha terçat també el sector pirotècnic, que ha exigit este dimecres a la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana que pose "tots els mitjans" per a garantir la seguretat en la celebració de la mascletà del 9 d'Octubre després de la Processó Cívica i l'ofrena al rei Jaume I, a la plaça de l'Ajuntament de València, on està instal·lada l'acampada de protesta per la vivenda.
El sector està representat a través de l'Associació Espanyola de la Pirotècnia (AEPIRO) i de l'Associació Valenciana de la Pirotècnia (PIROVAL) amb suport de l'Associació de Comerciants de Focs Artificials d'Espanya (ACFAE) i de l'Associació Gallega d'Industrials Pirotècnics (AGIP). En un comunicat, ha demanat seguretat jurídica a la representació del govern central a la comunitat autònoma, que ostenta Bernabé; reclama la "restitució immediata de l'ús públic" de la plaça de l'Ajuntament, i advertix de possibles responsabilitats penals i patrimonials als responsables polítics.
Per la seua banda, Pilar Bernabé ha descartat este dimecres que la Policia Nacional intervinga per a desallotjar les persones acampades a la plaça de l'Ajuntament de València amb motiu dels actes del Nou d'Octubre. "No es donen les circumstàncies per a alçar" l'acampada, ha afirmat Bernabé, que ha insistit que la decisió de posar-li fi correspon exclusivament als manifestants. "És un dret de reunió legítim i un dret fonamental", ha remarcat.
Bernabé ha assegurat que ha abordat esta situació amb María José Catalá. "Portem 48 hores parlant i dialogant amb totes les parts", ha assenyalat. En este context, la delegada del govern ha indicat que, en estes circumstàncies i per motius de seguretat, no és possible disparar la mascletà del 9 d'Octubre en la plaça i que la Subdelegació del Govern col·laborarà amb les autoritats municipals per a garantir la seguretat de la celebració dels actes que sí són compatibles amb la protesta, com ara la baixada de la Senyera del balcó de l'Ajuntament i la Processó Cívica.
Preguntada per una possible acció, anunciada en xarxes, d'un grup d'ultradreta que pretén desallotjar este dijous la plaça, Bernabé ha reiterat que la Policia Nacional té una presència constant en la plaça i els voltants i va a treballar per garantir "la seguretat de totes les persones". La delegada ha traslladat tranquil·litat als acampats i ha remarcat que les forces de seguretat tenen un dispositiu preparat "per a qualsevol situació" i que s'està monitoritzant "totes les possibles convocatòries".
Bernabé ha recordat que el Nou d'Octubre és un dia de molta activitat ciutadana i ha insistit a dir que les administracions es coordinaran perquè tot es puga fer amb normalitat i seguretat. A més, ha reivindicat la convivència i el respecte en les reivindicacions de cada persona com una manera de celebrar també el Nou d'Octubre.
Per la seua banda, l'alcaldessa de València, María José Catalá, ha argumentat que enguany es celebra un Nou d'Octubre especial per ser el 750 aniversari de la mort de Jaume I i que l'ajuntament porta temps preparant els actes amb moltes entitats i grups. "És veritat que he pogut escoltar algunes sugerències de trasllats", ha admés, per a afegir que "no es poden traslladar cap dels actes". "La mascletà a la plaça de l'Ajuntament forma part dels actes de la Processó Cíviva, que és un BIC, i se fa perque la Reial Senyera torna a entrar en esta casa, no per a festejar el Nou d'Octubre", ha defensat a preguntes dels periodistes.
Catalá ha dit que li consta que les forces de seguretat estan parlant en els acampats. L'alcaldessa ha opinat que els drets d'un no poden alterar els dels altres i que el Nou d'Octubre és de "tots els valencians" i ha demanat un esforç per a celebrar "tots els actes". "Esta és la plaça dels valencians, el dia dels valencians i la Reial Senyera de tots els valencians", ha apostil·lat.
L'alcaldessa de València ha traslladat una sol·licitud a la Delegació del Govern i espera una resposta per poder avançar en este tema. Tot i això, l'alcaldessa ha dit que ahir va parlar en Bernabé per telèfon i li va avançar que l'acampada no s'alçaria.
Els acampats mouran les tendes per a la Processó Cívica
L'acampada pel dret a l'habitatge instal·lada a la plaça de l'Ajuntament de València, que complix este dimecres la seua quinta jornada de protesta, organitzarà i mourà les tendes de campanya que fins al moment hi ha muntades perquè puga celebrar-se, este divendres, la Processó Cívica i el desplegament relacionat amb l'homenatge a la Senyera.
Així ho ha assenyalat a EFE Televisió Cristian Kilirov, un dels portaveus dels acampats, que ha indicat que este dimarts van mantindre una reunió amb la Delegació del Govern a la Comunitat Valenciana, que els va demanar que mogueren l'acampada. Ha afegit que també els van dir que els proporcionarien un cordó policial per a protegir-los, ja que per a este dijous a la vesprada està prevista una manifestació d'un grup d'ultradreta denominat Núcleo Nacional.
Més llegit
-
Només un 10% del jovent espanyol considera que té coneixements financers alts
-
Bernabé diu que l'acampada de València no és compatible amb la mascletà i el sector pirotècnic li exigix que garantisca la celebració
-
El PP demana en l’Audiència Nacional la imputació del PSOE per finançament il·legal i quatre delictes més en el cas Leire
-
Ceuta, Esplá i els valencians de la selecció espanyola de futbol i de gimnàstica rítmica, premiats amb l’Alta Distinció de la Generalitat
-
El govern espanyol aprova de nou els decrets de vivenda, que contemplen préstecs de fins a 50.000 € per a adquirir la primera casa
-
L'Aemet establix un avís groc per tempestes amb possibilitat de granís a les províncies de València i Alacant i el litoral sud de Castelló