Barrachina: "L'objectiu de Pérez Llorca és presentar pressupostos el 2026"
El portaveu del Consell acusa la CHX d'inacció en l'alerta que es va enviar sobre l'emergència a la presa de Buseo el dia de la dana i es pregunta "per què Miguel Polo i Pilar Bernabé van guardar silenci al Cecopi"
El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca i portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha assegurat que la intenció del govern valencià és presentar els pressupostos de 2026. "L'objectiu de Pérez Llorca és tindre pressupostos i quan hi haja un clima no electoral es disposarà a això". Ho ha dit en una entrevista este dimecres en Les notícies del matí d’À Punt, on ha destacat que el que és cridaner és la situació del govern d'Espanya, que "està tres anys sense pressupost, mentre nosaltres som l'administració autonòmica amb els comptes més recents", ja que van entrar en vigor al juny.
Barrachina ha valorat com “un èxit” la reunió que se celebra este dimecres entre el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, després de més d’un any de sol·licituds sense resposta. Segons ha explicat, el cap del Consell reclama un model de finançament “just”, un pacte per l’aigua i infraestructures clau com el corredor mediterrani i les infraestructures hidràuliques.
El portaveu ha defensat la gestió del Consell, malgrat l’actual sistema de finançament, i ha subratllat mesures com la gratuïtat de l’educació de 0 a 3 anys, la reducció de les llistes d’espera sanitàries o les rebaixes fiscals. També ha reclamat una comissió mixta amb l’Estat, similar a la creada a Canàries pel volcà, per a afrontar la reconstrucció després de la dana.
Acusacions per la presa de Buseo
En relació amb la gestió del dia de la dana, Barrachina ha acusat la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) d’inacció davant l’emergència a la presa de Buseo. Segons ha explicat, l’empresa que gestionava l’emergència va avisar per correu electrònic a les 20:41 del 29 d’octubre el president de la CHX, Miguel Polo, i va confirmar l’avís per telèfon vint minuts després.
Barrachina ha assegurat que Polo i la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, estaven asseguts en el Cecopi i eren els responsables d’interpretar les dades i assessorar en emergències. “Per què Miguel Polo i Pilar Bernabé van guardar silenci en el Cecopi tot i haver rebut el correu?”, s’ha preguntat, i ha instat el PSOE a donar explicacions.
El portaveu del Consell ha afirmat que la presa de Buseo presenta danys des de la riuada de 1957 i que ja existia un informe de 2017, encarregat pel Botànic, que advertia del seu estat. Ha destacat que el Consell actual està executant obres per valor de 35 milions d’euros i que serà el primer embassament de titularitat pública a la Comunitat Valenciana amb el pla d’emergències implantat. "Hi ha 19 embassaments titularitat i propietat de Pedro Sánchez i cap té implantat el pla d'emergències", ha apuntat.
Relació amb les víctimes de la dana
Barrachina ha assegurat que la remodelació del Consell respon a les demandes de les associacions de víctimes de la dana. Ha destacat la creació d’un comissionat específic i d’una direcció general de relacions amb les víctimes, així com el contacte “permanent” amb els col·lectius afectats.
Pacte de pesca amb la UE
Sobre l’acord de pesca de la Unió Europea, el conseller l’ha qualificat de “primer pas” i ha celebrat que els pescadors puguen eixir 143 dies, tot i considerar que el sector necessita arribar a 180 dies.
Ha defensat el paper de la pesca com a sector estratègic i ha criticat la dependència de productes de fora de la UE. "És increïble haver de comprar el peix al Marroc o Algèria perquè els nostres pescadors no poden eixir a pescar".
Més llegit
-
Un informe de la CGT advertix que la Generalitat coneixia el desbordament del Poio des de primera hora de la vesprada
-
Educació anuncia un decret per a reforçar l'autoritat del professorat a les aules
-
L'Aemet anticipa un hivern més calorós en què el comportament de les pluges és una incògnita
-
Mercadona acorda l’adquisició de Logifruit, amb 1.600 empleats, per a integrar la gestió d’envasos reutilitzables
-
Un enginyer confirma que a les 20:41 hores va alertar la Generalitat i la CHX del desbordament de la presa de Buseo
-
La Generalitat convocarà en 2026 una oferta pública d’ocupació de més de 2.600 places