L'anterior govern tripartit d'Alacant apunta a Barcala com a “màxim responsable polític” de les adjudicacions a Les Naus
La comissió d'investigació que ha d'esclarir les presumptes irregularitats detectades en l'adjudicació de les vivendes de protecció pública (VPP) al residencial Les Naus, a la platja de Sant Joan d'Alacant, s'ha posat en marxa este dijous amb les primeres compareixences. L'organisme ha volgut començar estes sessions citant membres de l'anterior govern de la ciutat, el tripartit format per PSPV-Compromís-Guanyar (2015-2018), que han coincidit a desvincular-se de qualsevol il·legalitat i han apuntat l'actual alcalde, el popular Luis Barcala, com a “màxim responsable polític” de la polèmica.
El cas, que s'investiga actualment en un jutjat d'Alacant, va esclatar a finals de gener del 2026, quan va transcendir que diversos dels pisos que formaven part del recinte, que es comercialitzaren a un preu per davall del mercat, es van concedir a càrrecs públics municipals i del PP o persones relacionades amb ells. L'assumpte va provocar una tempesta política a l'Ajuntament amb diverses dimissions, entre elles de l'aleshores regidora d'Urbanisme, la popular Rocío Gómez, la directora general municipal María Pérez-Hickman —dos fills i un nebot de la qual són propietaris d'una VPP— i el cap de gabinet de la Conselleria d'Indústria, Turisme, Innovació i Comerç, Miguel Ángel Sánchez.
El tripartit d'esquerres governava el 2016, quan es va iniciar l'estudi de la tramitació de l'expedient per a alienar la parcel·la municipal en què s'ha alçat la urbanització, encara que ho va paralitzar a finals del 2017 i el procediment es va reprendre després, quan el PP va arribar a l'executiu local.
Ha iniciat la ronda d'intervencions l'exvicealcalde i exregidor d’Urbanisme Miguel Ángel Pavón (Guanyar), a les deu del matí, i l'ex segon tinent d'alcalde i exregidor de Projectes Natxo Bellido (Compromís), a les onze. Tots dos han sostingut que este “escàndol” va començar arran que el govern municipal del PP va reactivar l'expedient i han criticat la falta d'explicacions de Barcala i el fet que ell no siga el primer a comparéixer en la comissió. També han retret la “falta de control” per part de la Generalitat a l'hora de supervisar que els adjudicataris dels pisos protegits complien els requisits per a ser-ne beneficiaris de la promoció immobiliària.
En esta jornada estava citat a comparéixer l'exalcalde d'Alacant Gabriel Echávarri (PSPV) –finalment ho farà en la sessió del pròxim 23 de juliol– i també hi ha intervingut l'exregidora d'Hisenda Sofía Morales (PSPV). De vesprada estan citats l'exregidor d'Hisenda Toni Gallego (PP), a més del cap del departament tècnic d'obres de l'Ajuntament i assessor responsable del contracte d'alienació, Antonio Faura.
El Partit Popular i Vox han justificat que calia començar per investigar la gestió dels terrenys on es va edificar la promoció del residencial Les Naus; un plantejament de treball que ha rebutjat l'oposició d'esquerres perquè reclamen que ha de ser l'actual alcalde, Barcala, qui ha d'acudir a les Corts. Tant Pavón com Bellido han llevat importància l'inici de l'expedient, que es remunta al 2016, i han culpat de les irregularitats en l'adjudicació de les vivendes als governs del PP.
A preguntes del PP sobre la venda del solar durant l'etapa del tripartit, Pavón ha explicat que la regidoria d'Hisenda buscava aleshores fons per a fer front a una indemnització “i pensa en eixa parcel·la”. Va ser llavors quan ha indicat que li va arribar una petició de l'exregidora d'Hisenda Sofía Morales perquè un tècnic municipal de l'àrea d'Urbanisme fera una valoració –sense rebre “cap mena de directriu política”, ha recalcat–, i després ell la va traslladar a Hisenda i Patrimoni.
Pavón ha assegurat desconéixer per què es va paralitzar eixe expedient, però sí que ha subratllat que va ser “per una comunicació verbal de l'alcalde” Echávarri en 2017, que “suposa” que va ser per un informe de la intervenció municipal. En qualsevol cas, ha posat l'accent que "el realment greu és a partir de l'alienació de la parcel·la”, que va ser quan es va adjudicar i van passar “coses molt sospitoses” amb Barcala com a alcalde. I ha volgut remarcar que el seu grup, Guanyar, no estava a favor d'alienar sòl públic i “per descomptat que mai” haurien impulsat eixe expedient d'inici. És una cosa que ha atribuït a les “cessions” que cal fer en els governs de coalició. També ha afirmat que ni ell ni ningú del seu entorn té un pis en Les Naus, per això no sap per què l'han citat en la comissió: "No ho veig lògic: és desviar l'atenció dels autèntics responsables de l'escàndol, que és l'equip de govern del PP junt amb la Generalitat", ha insistit.
L'exergidor Bellido, per la seua banda, ha considerat que Barcala és "el màxim responsable polític" de l'assumpte per "omissió" i per "falta de control" i li ha demanat la dimissió. Així mateix, ha lamentat el fet que es vincule la imatge de la ciutat d'Alacant, al "enchufismo" i a la "corrupció", al mateix temps que ha opinat que el cas Les Naus és "terrible per a la democràcia i la classe política" en un context en el qual hi ha moltes dificultats per a accedir a una vivenda.
El portaveu de Vox en comissió d'investigació, Miguel Pascual, ha subratllat en declaracions als periodistes que el seu partit vol "saber tota la veritat: l'abans, durant i després de la promoció de la urbanització de Les Naus, per tant ha defensat com una cosa "lògica" que es comencen les compareixences pels primers protagonistes, els que governaven quan va començar tot. I ha recordat que la compareixença de Barcala està prevista en el pla de treball aprovat.
Més llegit
-
Un turista desocupat s’emportà a Múrcia el quadre de Sorolla perdut a Sevilla després de trobar-lo al carrer
-
Una veïna de Silla patix seqüeles irreversibles per una caiguda després d'una baralla veïnal i la família demana ajuda
-
Nou dels 95 directors de centres educatius que van anunciar la dimissió en la vaga l’han ratificada
-
La Comunitat Valenciana comença l'estiu amb 12.300 treballadors més i amb rècord d'afiliacions per damunt dels 2,3 milions
-
Jornada de 35 hores, dos hores menys de dedicació i desconnexió digital: així és el decret que proposa Educació
-
Reconstruïxen el crim del menor de tretze anys assassinat a Sueca amb la presència de l'autor confés