La Xina exhibix múscul militar amb una gran desfilada presidida per Xi, Putin i Kim
El president xinés proclama que el “gran rejoveniment” del país és “imparable” i presenta els últims avanços en armament hipersònic i nuclear
La Xina ha paralitzat este dimecres la capital per a mostrar poder militar en una desfilada marcada per la presència de Xi Jinping, Vladímir Putin i Kim Jong-un. El president xinés ha assegurat davant de l'homòleg rus i nord-coreà que “el gran rejoveniment de la nació xinesa és imparable” i que la seua missió és “garantir la pau mundial”.
L’acte, celebrat a la plaça de Tiananmen, va començar amb huitanta salves en record dels anys transcorreguts des de la fi de la Segona Guerra Mundial. Davant de milers d’assistents, Xi ha proclamat que la humanitat torna a enfrontar-se a “eleccions decisives: pau o guerra, diàleg o confrontació”.
Putin ha aprofitat per a parlar del conflicte a Ucraïna davant dels mitjans després de la desfilada. "Encara hi ha marge per a una solució negociada si preval el sentit comú", ha dit. Però ha advertit que, si no és així, Rússia optaria per una resolució militar. També ha respost a les crítiques de Trump, que insinuava una conspiració entre Xi, Putin i Kim contra els Estats Units. Tot, en un context de tensions globals, aliances renovades i una guerra que continua sense un final clar.
Arsenal modernitzat
En la desfilada han participat veterans de la guerra contra el Japó i unitats modernes de l’Exèrcit Popular d’Alliberament. Entre el material exhibit destaquen drons amb intel·ligència artificial, nous míssils hipersònics antivaixell (YJ-20 i YJ-21) i el DF-61, considerat el segon míssil intercontinental més avançat del país. També es van mostrar sistemes antimíssils HQ-29 i HQ-20, el nou avió d'alerta primerenca KJ-600 i el tanc 99B, dissenyat per a resistir atacs de drons.
El moment culminant va ser la presentació del DongFeng-5C, un míssil nuclear d’“abast global” que va provocar l’ovació del públic abans del llançament simbòlic de globus i coloms de la pau.
Pequín busca consolidar-se com a alternativa a Occident
La desfilada commemorava la rendició del Japó en 1945 i ha servit per a reivindicar el paper de la Xina en la derrota del feixisme. En ple context de tensió amb els Estats Units, Pequín busca consolidar-se com una alternativa a Occident i projectar una imatge de superpotència davant del Sud Global.
A més de Putin i Kim, han assistit a la desfilada els mandataris de l’Iran, Cuba, Myanmar i Bielorússia, tots ells aliats de Pequín i amb governs sotmesos a sancions internacionals.
Més llegit
-
La Generalitat proposa que tot el professorat de segon de batxillerat siga servicis mínims en la vaga
-
Educació considera inassumibles els 2.400 milions que costaria implementar les reivindicacions dels sindicats de l'ensenyament
-
La Comunitat Valenciana revalida el pòdium de banderes blaves a Espanya, amb més de 170 en platges, ports i embarcacions
-
PP i Vox acorden finalitzar la comissió d'investigació de la dana a les Corts sense citar Salomé Pradas
-
Catorze espanyols al creuer afectat amb hantavirus, que podria recalar a les Canàries
-
Detingut un home de 26 anys com a presumpte autor de la mort d'un altre home a València
Més vist
-
Zoom | La llei de costes
-
04.05.2026 | La banda
-
04.05.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
GALERIA | Els estilismes més glamurosos i extravagants se citen en la Gala Met 2026
-
04.05.2026 | Connexió CV
-
Rosario, de 105 anys, és història viva de Borbotó: va deixar el camp amb 90 i anava en moto cada dia al mercat