El Regne Unit, Austràlia, Portugal i el Canadà reconeixen l'estat palestí
Netanyahu amenaça amb represàlies
El Regne Unit, Austràlia, Portugal el Canadà, tres països tradicionalment aliats d'Israel, han fet este diumenge un pas històric després de reconéixer l'estat palestí, un moviment al qual França i altres cinc països se sumaran previsiblement dilluns.
El reconeixement sembla haver sigut coordinat en vespres d'una conferència internacional per a la solució dels dos estats que se celebra este dilluns en l'Assemblea General de l'ONU a Nova York. Encara que els Estats Units (EUA) van tractar de boicotejar este fòrum negant el visat d'entrada a la delegació vinguda de Palestina, esta podrà finalment intervindre-hi per videoconferència.
El pas del Regne Unit té gran càrrega simbòlica per tractar-se de l'antiga potència colonial i firmant el 1917 de la Declaració Balfour, el document amb el qual donava el vistiplau a crear una "llar nacional" per al poble jueu en la fins aleshores Palestina. Eixa declaració es considera el germen històric de l'Estat d'Israel.
I encara que l'estat palestí ja el reconeixien 147 països, no hi havia entre ells cap de les economies més avançades del món reunides en l'anomenat G7, per la qual cosa la decisió del Regne Unit, el Canadà i França adquirix, així, una major rellevància.
Un plec de condicions
Malgrat la rellevància diplomàtica del reconeixement —que Israel ha criticat dies previs qualificant-lo d'"un regal a Hamàs"—, este fet arriba ple de condicions que no seran de fàcil compliment.
Amb més o menys matisos, els tres països que han fet el pas coincidixen a exigir que Hamàs no tinga cap paper en el futur estat palestí —quan és la força majoritària a Gaza—, que eixe futur estat reconega el dret d'Israel a existir i que l'Autoritat Nacional Palestina celebre eleccions democràtiques.
El problema que es presenta de manera immediata és que, en un escenari postbèl·lic a Gaza, l'Autoritat Nacional Palestina que tots estos països tracten d'apuntalar no compta ni per a Israel ni per als EUA, que l'han exclosa d'una eventual negociació futura, sense deixar molt clar quina alternativa proposen.
Israel i els EUA han donat a entendre que afavoririen una administració internacional o alguna espècie de protectorat encarregat a diversos països àrabs aliats, però cap d'ells ha arreplegat el guant i tampoc l'ONU ha donat crèdit a eixa solució que visiblement deixaria els palestins sense poder de decisió.
És a dir, ací i ara, l'Autoritat Nacional Palestina és la que compta amb el suport més gran de la comunitat internacional i la solució dels dos estats, per difícil que es presente, és l'única sobre la taula.
Portugal podria ser el pròxim en fer l'anunci
El pròxim país que previsiblement reconeixerà l'estat palestí este diumenge és Portugal. El president, Marcelo Rebelo de Sousa, va afirmar dissabte que dona "ple suport" a la decisió del govern del primer ministre lusità, Luís Montenegro, de reconéixer l'Estat de Palestina. El cap d'Estat va mostrar la seua posició en declaracions fetes davant de periodistes portuguesos a Nova York, on té previst participar en l'Assemblea General de l'ONU que es desenvoluparà a partir de dilluns.
"Té el ple suport del president de la República la posició portuguesa, que és defendre la moderació perquè la fórmula dels dos estats siga possible i, així, allunyar-se dels radicalismes que s'hi oposaven", ha afirmat el mandatari conservador, que va recalcar que és l'executiu lusità l'autoritat competent per a prendre la decisió.
Així i tot, ha matisat que ell "va acompanyar" el procés de reconeixement i que hi està d'acord. Ha recalcat, a més, que el seu país "sempre va defendre el principi d'existència de dos estats sobirans cohabitant, convivint i respectant el dret internacional i la carta de les Nacions Unides".
En un breu comunicat publicat divendres a la nit, el govern de Portugal va avançar que reconeixerà l'Estat de Palestina este diumenge, un dia abans que comence l'Assemblea. Portugal formava part d'un grup de països que van anunciar al juliol la seua intenció de reconéixer a l'estat palestí i van expressar la seua preocupació per les morts de civils a Gaza a mans de l'exèrcit israelià.
Netanyahu rebutja l’estat palestí i amenaça amb represàlies
El primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, ha assegurat que “no hi haurà un estat palestí” després que el Regne Unit, el Canadà i Austràlia n'hagen anunciat el reconeixement. En un vídeo difós per la seua oficina, ha afirmat que establir Palestina a l’oest del Jordà “no succeirà” i ha acusat els països que prenen esta decisió d’“impulsar el terrorisme” després de la massacre del 7 d’octubre.
Netanyahu ha avançat que anunciarà una “resposta” quan torne de l’Assemblea General de l’ONU, que se celebra esta setmana als Estats Units. El dirigent ha reivindicat haver impedit durant anys la creació d’un estat palestí i ha recordat que sota el seu govern s’han duplicat els assentaments a Cisjordània. Paral·lelament, el ministre de Finances, Bezalel Smotrich, ha proposat annexionar-se el 82% del territori cisjordà ocupat.
Més llegit
-
MINUT A MINUT | Seguix l'evolució de l'incendi a la Vall d'Uixó
-
Tres detinguts en trobar en un cotxe onze quilos de metamfetamina durant un control a l'AP-7
-
El foc de la Vall d’Uixó calcina 8.500 hectàrees i 6.000 evacuats ja poden tornar a casa
-
La petjada del foc a Artana, Betxí, la Vall d'Uixó i la Vilavella
-
Presó per al jove que va apallissar i deixar en coma un home a València
-
‘Valencians sobre rodes’ recorre l’antiga ruta del Tren dels Anglesos que unia Gandia i Alcoi