La Justícia condemna Meta a pagar amb 479 milions als mitjans digitals per competència deslleial
Considera que la publicitat utilitzava indegudament dades personals protegides dels usuaris de Facebook i Instagram
El jutjat mercantil número 15 de Madrid ha condemnat Meta a pagar 479 milions d'euros a 87 editors de premsa digital espanyola i agències de notícies integrades en l'Associació de Mitjans d'Informació (AMI) per haver obtingut un avantatge competitiu significatiu en fer publicitat en les xarxes socials Facebook i Instagram, tot infringint el Reglament europeu de protecció de dades (RGPD).
La resolució estima parcialment la demanda interposada per la premsa digital espanyola, que considerava que la publicitat que fa Meta utilitzava indegudament dades personals protegides dels usuaris de Facebook i Instagram.
La sentència pot convertir-se en un precedent important per al sector publicitari espanyol, en assenyalar que la premsa digital competia en desavantatge enfront de la publicitat comportamental de Meta, basada en l'ús indegut de milions de dades personals d'usuaris de Facebook i Instagram obtinguts tant en les mateixes plataformes com en altres webs externs.
Meta, quan va entrar en vigor el Reglament general de protecció de dades, va canviar la base legal del consentiment de l'usuari a la base legal de la necessitat d'execució del contracte. Segons la normativa, la base legal és el que permet tractar les dades personals dels usuaris de Facebook i Instagram de manera lícita.
Si la base legal és inadequada, esdevé il·lícit el tractament de les dades personals dels usuaris per a fer publicitat comportamental que Meta ven als anunciants. I per eixe mateix motiu, la Comissió de Protecció de Dades d'Irlanda va sancionar Meta el desembre de 2022.
Meta Irlanda, seu de Meta Espanya, no ha aportat al procediment els comptes del seu negoci a Espanya. Segons la resolució, el magistrat ha corroborat les dades que sostenia la premsa digital espanyola i arriba a la conclusió que, durant els cinc anys que va durar la infracció, Meta havia guanyat a Espanya amb el negoci de la publicitat en línia més de 5.281 milions d'euros. Llavors, constata el jutjat, la quantia ha suposat per a Meta "un avantatge competitiu enfront de la premsa digital espanyola en el mercat publicitari espanyol".
Més llegit
-
MAPA | Arriba el fred: consulta les mínimes i la cota de neu municipi a municipi
-
Antonio Sánchez, el nou meteoròleg d’À Punt, guanyador de dos Emmys i divulgador en valencià
-
‘Terra de festes’ visita Llosa de Ranes, la Llosa i Alfàs del Pi
-
La investidura de Pérez Llorca serà el dijous 27 de novembre
-
Descobrixen una nova galeria a les Coves de Sant Josep
-
El Suprem condemna a la inhabilitació i una multa de 7.200 euros el fiscal general de l'Estat per filtrar informació sobre el nóvio d'Ayuso