Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT

Els empresaris donen per aconseguida la reivindicació del corredor però demanen més celeritat per concloure les obres

Puente insistix que en 2027 estarà construït el corredor entre Almeria i la frontera francesa i que la Comunitat Valenciana “tindrà eixe tren de rodalia d’alta velocitat que comunicarà les tres capitals”

Acte multitudinari en el Roig Arena de València per a a reivindicar el corredor mediterrani / Rober Solsona (Europa Press)

El Roig Arena ha acollit este dijous l'últim acte empresarial del moviment Vull Corredor, un moviment que demana la finalització de les obres i les infraestructures del corredor mediterrani. Després de nou anys de mobilitzacions, hui tanquen l'etapa dels grans actes empresarials sense deixar, això han dit, de reivindicar una infraestructura clau per a l'economia de l'arc Mediterrani. Els empresaris valencians diuen no estar satisfets amb com avancen les obres. Volen més celeritat per a unir València i Barcelona amb l'alta velocitat. El ministeri confirma que la línia està en construcció i entrarà en funcionament en el 2027.

El moviment Vull Corredor ha celebrat a València l’últim acte empresarial multitudinari en defensa del corredor mediterrani, una infraestructura clau per a la competitivitat i la sostenibilitat d’Espanya i Europa. L’acte ha reunit més de 2.500 empresaris i representants de la societat civil en el Roig Arena amb el lema “Este tren no el para ningú”. L'acte ha comptat amb la presència del ministre de Transports, Óscar Puente.

Vicente Boluda, president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) i impulsor de la plataforma, ha assegurat que, tot i que este serà l'últim gran acte públic, el moviment Vull Corredor seguirà vigilant i reivindicant la culminació del projecte fins al 2027, quan es preveu que tota la infraestructura estiga finalitzada. "Crec que ja hem complert els objectius per als quals va nàixer esta plataforma", ha afegit.

No compartix la mateixa satisfacció Fernando Roig, president de Mercadona, que ha declarat: “No estem satisfets encara. Ara la societat està més reivindicativa i conscient que cal el corredor, però satisfets del que s’ha aconseguit, no”.

Roig reclama “més ritme”: “En passar de 100 km/h entre València i Barcelona ja estaríem contents”

El president de Mercadona ha lamentat els retards acumulats i recorda les promeses incomplides de successius ministres sobre la infraestructura. Roig ha reclamat que les obres del corredor mediterrani avancen “a molt més ritme” i ha remarcat que el teixit empresarial no demana alta velocitat: “No volem anar a 350 km/h; amb passar de 100 km/h entre València i Barcelona ja estaríem contents”.

Amb to irònic, ha recordat els retards acumulats: “Quan arribe la M100 ja ens tocarà el corredor als que som del mediterrani. No sé si els nostres nets ho veuran, però estem lluitant perquè siga així”. Roig ha subratllat que s’ha avançat en conscienciació, però no en execució: “Les obres, molt menys del que volíem”.

El president de Mercadona ha criticat la successió de compromisos incomplits per part de diversos ministres d’Obres Públiques: “Tots han dit que en tres o quatre anys estaria fet. En 2017 parlaven de 2021; després 2024; ara 2027. A vore si a l’última va la vençuda”.

El túnel passant, “molt important”, però no prioritari

D'altra banda, sobre l’absència de planificació del túnel passant de València, Roig ha recordat que els retards en grans infraestructures “no són nous” i ha remarcat que, encara sense este projecte, cal prioritzar la connexió ferroviària: “El túnel passant és molt important, però encara més ho és que, entre València i Alacant o València i Barcelona, tinguérem el corredor mediterrani. El 50% de la riquesa d’Espanya es genera en este corredor”.

Puente insistix que en 2027 estarà construït el corredor entre Almeria i la frontera francesa

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha assegurat que el govern espanyol complirà “el compromís que d'Almeria fins a la frontera la infraestructura del corredor mediterrani estarà construïda el 2027”. A més, ha garantit que la Comunitat Valenciana “tindrà eixe tren de Rodalia d’alta velocitat que comunicarà les tres capitals”.

El ministre ha admés que no pot comprometre una data per a la finalització completa del corredor des d’Algesires fins a la frontera francesa, però sí per al tram entre Almeria i França, que ha situat el 2027.

Puente ha defensat que “Europa està molt satisfeta amb el treball” que està fent Espanya en els corredors Atlàntic i Mediterrani, fins al punt que “mira cap a Espanya com un exemple a seguir”. Tot i això, ha advertit que en alguns punts “tindrem les infraestructures acabades i connectarem amb el no-res”.

El ministre ha detallat també els terminis de diverses obres en execució: la connexió de la Font de Sant Lluís, a València, “estarà conclosa en juny de l’any que ve”, igual que la variant d’Almussafes. A més, ha avançat que abans de finalitzar l’any s’acabarà la connexió amb el port de Tarragona, i que el port de Castelló tindrà completat l’enllaç ferroviari durant el primer trimestre de 2027.

Presentació del segon balanç semestral de les obres

L’acte inclou la presentació del segon balanç semestral de les obres, amb ponents destacats com Josep Vicent Boira, comissionat del govern per al corredor mediterrani; Mathieu Grosch, coordinador europeu del corredor; i Óscar Puente, ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, entre altres. De fet, Boira, coordinador del corredor mediterrani del govern espanyol, ha assegurat que s'estan complint els terminis previstos per a finalitzar la primera fase d'esta infraestructura que els empresaris consideren indispensable i urgent.

El Moviment Vull Corredor ha aconseguit unir la societat civil i el teixit empresarial en un objectiu comú que ara continuarà amb accions territorials i seguiments per a garantir que el projecte es complete dins dels terminis compromesos.

També et pot interessar