Què és l’estagflació i per què és el nou perill econòmic?
La guerra a Ucraïna podria causar que es donara aquest fenomen que combina una inflació alta i continuada en el temps amb un estancament de l’economia
La guerra entre Rússia i Ucraïna ens pot portar a l'estagflació, un fenomen econòmic molt perillós que es dona quan es combinen una inflació alta i continuada en el temps amb un estancament de l'economia.
Els preus d'alguns productes estan disparant-se a causa del conflicte bèl·lic, i això comença a reflectir-se en els negocis. És el cas de la fruiteria Les delícies, a Picanya (Horta Sud). El propietari, Tomás Díaz, conta a À Punt NTC que ha decidit deixar de posar el preu en l'aparador de la verdura perquè, tal com està la situació, els hauria de canviar cada dia. "No he vist res paregut en els vint anys que fa que tinc la tenda", assegura.
Però no és l'únic sector afectat. La guerra també ha disparat el cost del gas i del petroli, amb una factura de la llum deu voltes més cara que fa dotze mesos. Aquesta pujada és un míssil a la línia de flotació del creixement econòmic que ha destruït totes les previsions, tal com explica Vicente Pallardó, investigador sénior de l'Institut Internacional d'Economia de la Universitat de València (UV).
Si Espanya entra en un període d'estagflació, no serà la primera vegada que ho fa, ja en va viure un en la dècada dels 70 a causa de la crisi del petroli, segons indica el catedràtic d'Organització d'Empreses de la UV, Joan Ramon Sanchis. En aquell moment es va disparar la inflació amb taxes del 25% i tres milions de persones desocupades. Ara, la inflació interanual durant el passat mes de febrer marcà el 7,4%, la taxa més alta en 33 anys, i això es reflecteix també en els preus que Tomás Díaz sí que posa a l'aparador de la fruita a la seua botiga. A més, la pitjor part és que no sembla que haja d'aturar-se ací, reconeix Díaz.
Més llegit
-
Dissabte tràgic a les carreteres: quatre morts i quinze ferits en quatre accidents
-
Les farmàcies estudien fer vaga pels impagaments: "Hem de demanar préstecs per a sufragar la despesa de la Seguretat Social"
-
Ponts fins a quatre vegades més llargs: la dana obliga a redissenyar-los
-
Mazón presenta Endavant, un pla de reconstrucció postdana amb 339 mesures i 29.000 milions de pressupost
-
Comencen els talls de trànsit nocturns per la rehabilitació de la pista de Silla
-
Calor generalitzada i avís taronja per màximes de 40 graus al litoral i l'interior sud de València
Més vist
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
Últimes operacions per a convertir un barco en vivenda turística a la platja de Sueca (III)
-
29.06.2025 | Informatiu nit
-
29.06.2025 | Informatiu nit | L'oratge
-
29.06.2025 | Informatiu migdia
Més escoltat
-
29.06.2025 | Amunt i avall | Primera Part
-
29.06.2025 | Línia de fons
-
27.06.2025 | “Una cançoneta i mo n’anem”: homenatge a ABBA
-
27.06.2025 | L'estiu 'A la fresca' amb Eduard Forés i Maria Fuster
-
27.06.2025 | “Gran Pantalla”: cinema de neumàtics i gasolina
-
29.06.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana