‘Los Nadie’, un llibre que posa nom, cara i ànima al drama que viuen les persones migrants
La novel·la gràfica conta la història de cinc dels migrants que van morir en tractar de travessar la frontera entre el Marroc i Espanya el 2022
El 24 de juny es compleixen tres anys de la tragèdia migratòria de la tanca de Melilla i una novel·la gràfica arreplega ara estos fets. Los Nadie narra la història de cinc dels migrants que van morir en tractar de travessar la frontera entre el Marroc i Espanya el 2022. Cinc històries il·lustrades per cinc artistes afrodescendents que volen posar nom i cara però, sobretot ànima, a una xifra.
Los Nadie és una novel·la gràfica que aborda l'intent massiu de botar la tanca de Melilla en què van morir més de trenta persones i setanta continuen desaparegudes. Arran del seu treball i d'un viatge de voluntariat que va fer a Melilla, el periodista Sergio Illescas va decidir donar veu a alguns dels protagonistes d'estos fets. “Soterren la gent que tracta de travessar la frontera sense cap nom i cognom. Li posen una pedra amb un símbol i un número. Em sembla molt greu que parlem sempre de les víctimes com números i que no ens adonem que darrere de cada víctima hi ha una persona”, assegura Sergio.
A partir de les històries que li contaren les persones que van aconseguir passar la frontera, va reconstruir el relat de cinc dels joves que van morir. “Vaig poder accedir a les històries d’alguna de les persones mortes a través d’amics o familiars”, explica.
Després d'un treball periodístic, va decidir, junt amb el seu soci Mario-Paul Martínez, traslladar-ho a una novel·la gràfica. “Vam decidir buscar cinc il·lustradors africans o afrodescendents. Quan els vam explicar el projecte de seguida van accedir a participar-hi”, afirma el periodista.
El llibre vol posar en primer pla el drama que viuen les persones migrants. Només el 2023, més de 1.500 africans i africanes van morir tractant d’arribar a Espanya. El migròleg i president de la Federació Unió Africana, Papa Balla Ndong, ho té clar: “Jo també he sigut un ‘ningú’. Les migracions no són una amenaça si es gestionen bé. No hi ha una crisi migratòria, hi ha una crisi de la humanitat”.
Més llegit
-
Troben a quatre metres de profunditat el cadàver de l’home de 35 anys desaparegut al Túria
-
Els bombers busquen un home desaparegut mentre prenia el bany al Túria, entre Manises i Paterna
-
Smoking Souls diu adeu als escenaris a Pego, on tot va començar: "Buscàvem disfrutar moltíssim del que més ens agrada, la música"
-
Les fruites i hortalisses d'estiu, a preu d'or: estes són les que més han pujat
-
Investiguen la troballa d'un home mort a la V-30 de València
-
Els cinc centres educatius valencians amb la millor nota mitjana de la PAU 2025: consulta quins són