La Generalitat protegeix les 70 campanes gòtiques valencianes més antigues
Distingirà com a Bé d'Interés Cultural bronzes dels segles XIII al XVII, que poden visualitzar-se en el mapa interactiu d'À Punt.
La Generalitat ha iniciat els tràmits per a declarar com a Bé d'Interés Cultural (BIC) 70 campanes gòtiques datades entre 1250 i 1659, les més antigues de la Comunitat Valenciana. La figura atorgarà una protecció especial a aquestes peces de bronze, que destaquen pel seu valor cultural i singularitat per al patrimoni cultural de territori. 34 es troben a València, 24 a Alacant i 12 a Castelló.
La Seu de València i el seminari del Corpus Christi, tots dos a València, són els temples amb major nombre de campanes protegides, amb 9 i 7 bronzes respectivament, entre els quals es troba el dedicat a tocar les hores al Micalet.
Un inventari de la Direcció General de Cultura i Patrimoni va permetre identificar i valorar aquestes peces, que recuperen hui dia sorolls dels segles XIII al XVII, ja que la campana és un dels pocs instruments la musicalitat del qual quasi no varia al llarg del temps.
La resolució del DOGV també remarca que es tracta de "bronzes magnífics" amb "epigrafies i relleus gòtics molt bells que han sobreviscut a l'ús per al qual van ser concebudes".
A més d'augmentar la promoció cultural de les campanes, la declaració com a Bé d'Interés Cultural millorarà la protecció. Qualsevol procés de restauració quedarà a càrrec de la Direcció General de Cultura i Patrimoni, i estarà condicionat per criteris molt exhaustius. Entre les condicions que imposa el BIC hi ha la d'evitar, sempre que siga possible, la mecanització en favor dels tocs manuals, o l'obligació de soldar i no refondre les campanes en cas de trencament, per a conservar-ne el so original.
Mapa interactiu. Clica per a veure les campanes gòtiques protegides com a Bé d'Interés Cultural.
Més llegit
-
Condemnen a dèsset anys de presó El Mauri, germà d'Antonio Anglés, per segrestar i torturar un home
-
La Generalitat presenta el projecte del nou Hospital General de Castelló: tindrà 765 llits, 31 quiròfans i 140.000 m² de superfície
-
El Tribunal Suprem confirma els quatre anys de presó per a Santi Mina per un delicte d'abús sexual
-
Sánchez reconeix per primera vegada que va fallar el control del Marroc i demana "accions"
-
OFICIAL | Javier Aguirre, nou entrenador del València CF
-
Amenaça de despreniments i risc en cas d'incendi, les conclusions de l'informe que ha tancat el Principal